Jak byla Lúthien smutná

12. prosince 2010 v 8:38 | Lúthien Tinúviel
Ach jo... Venku sníh taje, všechno teče a prší, už se objevuje zelená tráva. Budou zase Vánoce na blátě? Nesnáším tohle počasí, je to to nejhorší, které vůbec může být. Brodit se loužemi, rozbředlým sněhem a do toho ještě ledový vítr. Co si víc přát....
A v pondělí píšu zápočtový test z gramatiky. A mám z něj vážně strach.

Ale co mě naštvalo ještě víc? Přečetla jsem si pár recenzí na Narnii. Vím, že jsem to neměla dělat, vím, že už na první i druhý díl byly odporné recenze, jenže... Já jsem věřila, že na Plavbu Jitřního poutníka třeba budou recenze lepší. Jenže nejsou. Dobře, na konec většina recenzentů napsala, že je to nejlepší díl série (což jen dokazuje že vůbec Narnii nerozumí), ale stejně film strhali a dali mu tak nízké hodnocení, že jsem nemohla uvěřit svým očím. Musím říct, že jsem kvůli tomu měla zkažený celý jeden den.
Kdo je to vlastně "filmový recenzent" a co je posláním "recenzí"? Připadá mi, že je to pouze o tom, co nejvíc filmy zesměšnit, psát sarkasticky, všechny odsuzovat a posuzovat. Zajímalo by mě, jaké vzdělání asi takový "recenzent" potřebuje. Platí je za to někdo?
Když už mají potřebu se vysmívat, proč aspoň nenapíší něco jako - dle mého názoru je to tak a tak. Ne, oni klidně napíší, že film je špatný. Tečka. A pravdu mají oni. A pak začnou mlít něco o svobodě názoru. Ale oni to nepodávají jako názor, ale jako všeobecnou pravdu.
Nejvíc mě zaráží troufalost některých výroku, např. že "režisér Andrew Adamson byl naprosto neschopný a je dobře, že odešel." Jak si někdo může dovolit tohle napsat? Brala bych, kdyby napsal něco ve stylu: "režisér Andrew Adamson nebyl podle mého názoru moc dobrý režisér a je dobře, že od natáčení odešel." Už to zní úplně jinak. Ale stejně, kdo může takhle posuzovat? Znovu se ptám, jaké vzdělání asi takoví "recenzenti" mají?Absolvovali herecké nebo režisérské školy, aby se pak mohli ohánět takovými výroky?
Asi největší problém je, že "recenze" se píšou buď negativně, nebo pozitivně. Nikdo není schopen psát normálně, vypíchnout slabé i silné stránky filmu. Hned se pozná, jaký postoj "recenzent" má. Styl psaní recenzí je opravdu naprosto žalostný. Přečtěte si třeba tenhle kousek z nejmenované stránky:

"...bolestivé herecké obsazení. Z něj sice kvůli věku vypadli představitelé Zuzany s Petrem (oba mají jen camea), ale pořád zůstala průměrná Lucinka a naprosto nesnesitelný Edmund, jenž už posté a postoprvé krčí svůj obličej na znamení toho, že jej zlo svádí na špatnou stranu. Uff. Není to pěkný pohled."

Nemám slov. Takhle by se nemělo psát o žádném filmu a hercích, i kdyby byli sebehorší.

Nebo tohle:

"Aslan si prostě naverboval novou "mládež" do hodin náboženství… a ani nás přitom nena*ral."

Takže tímhle způsobem se mají psát nějaké články na úrovni? Nemělo by se tomu říkat recenze, ale spíš "způsob jako co nejefektněji odradit diváky od výletu do kina a naštvat fanoušky".

A víte co je nejlepší? Když začnou "filmový kritici" kritizovat ještě i knihu:

"...stejně tak jako Lewis nezapře opisování od Tolkiena. Narnie má inspiračních zdrojů spoustu, omílání zavedených témat je pro pohádky i hrdinské eposy stejně přirozené jako to, že se problémy řeší samy od sebe či zásahem vyšší moci (Alsan). K Narnii vždy patřila náboženská agitka, která naštěstí není tak vlezlá jako v dílech předchozích. Přesto je pro mě obliba Lewise mimo křesťanské komunity nepochopitelná."

A tady, pro potěchu, ještě úryvek z hodnocení Prince Kaspiana:

"Vždyť jsme v pohádce, tam všechno dobře dopadne. Bohužel jsme i ve filmovém průmyslu - tam se občas něco pokazí. Třeba obsazení hlavních rolí, vedení příběhu, úroveň dialogů a celková atmosféra. To všechno se Andrew Adamsonovi roztříštilo pod rukama, ač měl k ruce velkolepější výpravu a kvalitnější triky. Sto čtyřicet minut smrtelně seriózní nudy potěší jen ty nejotrlejší fandy infantilní fantasy."

Takže přátelé, všichni, kdo máme rádi Narnii, jsme nejotrlejší fandové infantilní fantasy :)

Já už radši mlčím, už se mi chce zase brečet. Tuším, že někdo, kdo má rád filmové recenze a nemá rád Narnii mi asi napíše, že moje názory jsou hloupé a že recenze se mají psát tímto stylem. Já s tím ale nesouhlasím. Tečka.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 kružítko kružítko | Web | 12. prosince 2010 v 8:58 | Reagovat

My s tebou uplně souhlasíme. Když jsme si přečetli ty rezence, uplně nám to skazilo náladu a celý den. Nechápem, jak to někdo může napsat...

2 Kružítko Kružítko | 12. prosince 2010 v 9:04 | Reagovat

Pradon - zkazilo, né skazilo... 8-O  :-x

3 Lúthien Lúthien | Web | 12. prosince 2010 v 9:04 | Reagovat

To neřeš :D

4 Kružítko Kružítko | Web | 12. prosince 2010 v 9:06 | Reagovat

hihihihi :-x Uf! :-D

5 klaras klaras | Web | 12. prosince 2010 v 10:01 | Reagovat

Co na to říct. Snad jen ať žijí recenze a recenzenti obzvlášť-)
P.S. Kde to bydlíš? U nás třetí den sněží;-)

6 Black Black | Web | 12. prosince 2010 v 10:09 | Reagovat

Já se s tím smířila už dávno. Ovšem samozřejmě, neni recenze jako recenze. Sou lidi-jako moje milovaná Spáčilová-kteří napíšou cokoli, aniž o tom něco ví. A pak sou recenzenti, kteří to napíšou slušněji, něco setřou, něco pochválí. Sama vím, jak je těžké se ubránit sarkasmu, když se mi něco nelíbí, protože sem taky měla období, kdy sem recenze psala

7 Caddy Caddy | Web | 12. prosince 2010 v 10:39 | Reagovat

Film jsem nevidělo, ale tohle mě naprosto rozzuřilo!!! Jak mohou někomu takhle cpát své názory? Proč nenapíšou, že je to JEN jejich názor? Nemám slov. Je to hráza :-( A je smutné, jak hnusně psali o křesťanské myšlence... :-( Chudák Lewis...

8 klaras klaras | Web | 12. prosince 2010 v 11:16 | Reagovat

Tak to Ti musím doporučit Žďárské vrchy. Tady se sněhu hned tak nezbavíš;-) A ano, patřím mezi ty šílence, co navštěvují gymnázium;-)

9 Rohirrimqa Rohirrimqa | Web | 12. prosince 2010 v 12:23 | Reagovat

Ja idem na Narniu v utorok nech si vraví kto chce čo chce. Mám tiež veľa obľúbených filmov a chcela som sa potešiť, že recenziami a každý len vie nakydať aké sú to somariny bez zmyslu.
No a čo?
PS: "...stejně tak jako Lewis nezapře opisování od Tolkiena.
Pokiaľ dobre viem, Lewis napísal Narniu skôr ako Tolkien Pána Prsteňov...

10 Avilan Avilan | Web | 12. prosince 2010 v 12:42 | Reagovat

To je fakt zhovadilost.. To jako jedna moje kámoška, když skončil Poutník: No, bylo to těch padesát procent. Měla jsem sto chutí jí dát do držky, protože mi tím zničila tak nádherný pocit, jaký jsem právě měla, když jsem dokoukala se slzami v očích Poutníka. A Ejhle? Pořád říkala, že film, na který chce jít a strašně jej vychvalovala měl 80% a Poutník jenom 50%. Aha? Včera jsem se dívala a Poutník měl 62% a ten její film ještě míň... Prostě takové lidi nesnáším..
A ty recenze radši ani nečtu, protože ti lidi hold nic nechápou. A že prý Lewis opisoval. Tady jde taky dobře vidět, že ti lidi o tom nic nevědí. Vždyť to byli přátelé a knihy psali téměř zároveň, Lev byl myslím že i dřív napsaný ne? Tak co je to zase za nesmysl???

11 Ettelëa Dragons Ettelëa Dragons | Web | 12. prosince 2010 v 15:36 | Reagovat

Podle mě by správná recenze měla obsahovat jak negativní tak i pozitivní pohled na film, měla by ukázat zápory ale i přednosti a ne jen fil úplně zhodit a pošlapat. A navíc nechápu jak mohl Lewis opisovat, když knihy se svým přitelem Tolkienem psal současně a navíc je dříve vydal... a ještě jedna věc - není možné napsat úplně originální fantasy, protože to téma tam vždy bude podobné, tím to nechci zhodit... Ale vůbec si těch recenzí nevšímej! Je jen na člověku samotném, jaký obrázek si o daném filmu udělá...

12 Pája Pája | Web | 12. prosince 2010 v 15:40 | Reagovat

Správně! Mně sa taky zkazil den z tych recenzí. Čtu je proto, abych věděla, jaký ten film je a jestli má cenu na něho jít do kina, nezajímá mňa to, co si myslí enom onen recenzent. Už sem to psala - recenze by měli psat režiséři, kteří víja, jak těžké je točit film a jejich fim by měl byt úspěšný. Tak by skoro nikdo nemohl psat recenze, ale zas tyto recenze by byly lepší, pochopenější.
A - to už sem taky psala - nechápu, proč ignorujů fakt, že je to podle knížky, a když už, považujů to za zkažené. Dnešní děti sů zkažené (dobře, su taky děcko a ne všecky sů zkažené, ale tych nezkažených je fakt málo..) a potřebujů takovéto filmy a knížky. (Teď už spíš filmy, protože nekteré děcka sa ani "nesnížíja" k přečtení knížky.) No, film sem eště neviděla, ale myslím, že bude skvělý. Minimálně. Vím, že třeba Lucinčino pokušení - být někým jiným - je dost blízké dnešnám dětem, které majů "vzor" v nejaké osobnosti. Nechců pochopit, že každý je originál (to už je sice klišé, ale je to pravda) a každý je jiný a možů byt rádi, že vůbec sů.

13 Annet Annet | E-mail | Web | 12. prosince 2010 v 18:52 | Reagovat

Ne, Vánocí musí být na sněhu! Ale naštěstí má celý následující týden mrznout, tak snad to vydrží. :-)

14 Nessa Nessa | Web | 12. prosince 2010 v 19:39 | Reagovat

Aj keď som túto časť Narnie ešte nemala možnosť vidieť, vo všetkom s tebou súhlasím.Ja radšej už ani recenzie iných nečítam.Kritizovať dobré veci vie jednoducho každý.

15 •Keynes• •Keynes• | Web | 12. prosince 2010 v 19:39 | Reagovat

Držím palce ať ti to výjde..:)

16 •Pet!nka• •Pet!nka• | Web | 12. prosince 2010 v 20:16 | Reagovat

Lewis nezapře opisování od Tolkiena?? Filmový kritici by si měli dát oraz, protože jestli budou tímhle směrem pokračovat, nacpu jim propisku do zadku. A je mi jedno, že potom budu mít oplétačky s policií české republiky! Hovno tomu rozumí - podle mě jsou Lewis i Tolkien úžasní a každý svým dokonalým způsobem! Nevidím v jejich dílech žádnou velkou podobnost!

17 Lúthien Lúthien | Web | 12. prosince 2010 v 20:20 | Reagovat

Souhlas! S tou propiskou je to skvělý nápad :D

18 Jíťa Jíťa | Web | 13. prosince 2010 v 15:16 | Reagovat

Opět jsem si udvrdila svou nenávist v kritiky! Fakt, nevím, cos ti ti lidé myslí, že jsou. Kdyby oni měli něco natočit, tak myslím, že by z toho vznikl takový paskvil, že by všichni slušní a poctiví režiséři, herci a štáby vrhly...

19 Čip Čip | Web | 13. prosince 2010 v 19:39 | Reagovat

Tak to se omlouvám... Já nevěděla, že ti to vadí. Fakt promiň, vážně sem to nevěděla... Strašný promiň... Já nevím, nereda dostanu od někoho takovýhle "kopanec". A vždy si vždycky radši prohlídnu absolutně všechno, aby třeba nepřekoukla nápis "Nekopírovat". Fakt, už nikdy nebudu kopírovat od tebe... A vážně se omlouvám. Snad jsem si tímto nenadělala "nepřátele"...

20 Ringwiů Ringwiů | Web | 13. prosince 2010 v 19:58 | Reagovat

kdyby si radši zkusili něco natočit sami. Řekla bych, že by to ani zdaleka nemělo na školní představení... Já jsem Narnii sice ještě neviděla (3.díl), ale ty první byly krásný! Vždyť v té jedničce, krásná pohádková Narnie... Bylo tam pár věcí, které mně vydili a to jak se choval Edmund, ale ten to zase o hodně vylepšil ve dvojce.
Kdyby zkusili napsat něco pozitivního nebo aspoň normálního, to by je zabilo, že? =(

21 Ynka Ynka | Web | 13. prosince 2010 v 22:36 | Reagovat

no, co na to říct, recenzenti jsou vážně idioti... taky s nimi nemám dobré zkušenosti, ale na druhou stranu jsem objevila i několik recenzí, které byly psány z té objektivní strany, což bylo fajn...

22 Ynka Ynka | Web | 14. prosince 2010 v 17:24 | Reagovat

tak co test?

23 crazYNka crazYNka | E-mail | Web | 14. prosince 2010 v 21:02 | Reagovat

ty recenze jsou,s prominutim na prd.Taky jsem je cetla,a asi ani nevedi o cem mluvi.Jak treba muzou prirovnavat Piraty z Karibiku a Narnii? ze Narnie prej okopirovala bitvu s morskym hadem...takova blbost...proste to jsou keci...:D ;-)

24 Lawiane Lawiane | Web | 15. prosince 2010 v 14:38 | Reagovat

Recenze na Narnii jsou téměř vždy k nasrání, ale musím tě potěšit, že ta kterou jsem četla v Houserovi byla dost pozitivní! Přijde mi, že lidi co písšou recenze jsou všeobecně zaujatí vůči fantasy a že Narnii zdrbou už jen z toho důvodu, jakoby si prostě řekli "další fantasy, do koše s tím" Přitom tenhle díl je myslím rozhodně povedenější než dvojka. Jo a ještě ke stylu jejich vyjadřování - takový burany a neurvalce by do médií vůbec neměli pouštět!

25 Vendy Vendy | Web | 17. prosince 2010 v 13:40 | Reagovat

Svého času jsem měla podobný problém u recenzování filmů Stmívání a Nový měsíc. Beru to, že Nový měsíc byl opravdu slabší, ale vlastně těm měl asi tři opravdu děsivé a blbé scény, jinak byl film celkem dobře udělaný - dala bych tomu tak 50%, ale podle některých recenzí by se nehodil zhlídnout ani ve chvíli největší nudy a to ani zdarma. Což je blbost, ten film zas tak špatný nebyl.
U Harryho jsem ale četla taky podobné názory, takže nic si z tohohle hodnocení nedělej, není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem, a pokud se najdou lidi, kteří dokážou zkritizovat filmy o Harrym Potterovi i ságu  Pán prstenu (kterou pokládám za vrchol fantasy), tak se najdou i lidi, kteří budou rýpat do Narnie, Zlatého kompasu (ale ten byl opravdu slabší), a podobných projektů.
Nedej na tyhle recenzenty, u příkladů, které jsi psala, je vidět, že ti lidi si vůbec nevidí do huby a píšou jen samá klišé. Nemůžou říct, že režisér je úplně neschopný blbec, pokud má režisér na kontě několik slušných filmů.
(Koneckonců, tohle jsou lidi, kteří sami nic nedokázali).
Na samý závěr bych uvedla ještě jedno rčení: Psi štěkají, ale karavana jde dál.

26 Lúthien Lúthien | Web | 17. prosince 2010 v 14:24 | Reagovat

[25]: Díky za krásný komentář :)

27 JR JR | 5. ledna 2011 v 16:09 | Reagovat

Kdyby se člověk řídil podle těchto recenzí, asi by nikdy do kina nešel. Samozřejmě,že je to otázka vkusu, ale aby nám tak vtloukali do hlavy, že je to špatný, nebo dokonce příšerný film, který nestojí za skouknutí? Samozřejmě, že asi žádný film nebude dokonalý, ale takhle to strhnout? Chtěla bych vidět, co je to za lidi. Ano a opravdu je na tom nejhorší, že o tom v podstatě nic nevědí a píší, jako by věděli všechno. Tohle si musíš říkat, aby ti to náladu nezkazilo. Ale ještě horší je, když to říká třeba tvoje kamarádka, když předtím ty recenze četla. Je vidět, že se nechala ovlivnit a jenom opakuje to co již řekl někdo jiný. :-|

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama