Rasismus a xenofobie mezi námi

20. dubna 2012 v 18:00 | Lúthien Tinúviel |  Myslím
Má cenu se rozčilovat? Já vím, že to cenu nemá. Přesto si nemůžu pomoct. Dneska jsem viděla něco, z čeho mi opravdu spadla čelist a zvýšil se mi krevní tlak. A tak nevím, jestli se mám rozčilovat nebo brečet.

Na novinkách se objevil článek o tom, že v Africe je víc zásob podzemní vody, než vědci předpokládali. TADY si ho můžete přečíst. To je hodně dobrá zpráva, měla jsem z toho radost, až do chvíle, kdy jsem udělala tu chybu, že jsem klikla na diskuzi a přečetla si tenhle komentář:

Černoši radši budou po sobě střílet, znásilňovat se navzájem a páchat na svých vlastních lidech hrůzné genocidy. Místo aby pracovali a zajišťovali si jídlo s vodou, tak budou řvát jakej maj hlad a žízeň a vyspělý západe, dej! (při tom budou zase ukazovat černoušky)
Nechat je tam bez pomoci, ať jejich počet poklesne na udržitelný a pak je to trkne, že když si vyhloubí studnu tak budou mít vodu. A když je takováhle elementární věc nenapadne, tak prostě vymřou - přírodní výběr.

Komentář, který zatím získal 269 souhlasných reakcí

Jak je něco takového možné? Kde se bere v lidech tolik nenávisti, arogance a pýchy? Jenom proto, že jsem se narodil v bohaté zemi, tak budu pohrdat ostatními? Protože se mám já dobře, ať si ostatní umřou?



Možná to pro někoho bude veliká novinka, ale africké státy si z velké části chudobu nezavinily sami. Dlouhé roky kolonizace, kdy je západní vyspělé země vykořisťovaly (a stále vykořisťují) na tom mají největší podíl. Pro kolonizátory nebylo výhodné, aby poskytovali domorodcům vzdělání - sami by pak mohli převzít kontrolu nad továrnami a podniky, kde dosud jen pracovali za minimální mzdu. Když kolonie padly, v zemích nastal chaos, začaly války a genocidy. Je to však důvod lidmi pohrdat a přát jim smrt? Možná by vůbec neuškodilo si nejdřív trochu něco zjistit o historii a o skutečných současných životních podmínkách v Africe. Myslím, že kdyby autor tohoto komentáře do Afriky jel a viděl to tam na vlastní oči, změnil by názor. Ale o všem se píše mnohem snadněji v teple svého domova.

Rozhodně nepodporuju to, že by vyspělé země měly v Africe a dalších chudých zemích pomáhat pouze jednorázově - například shodit z letadla pytle rýže, když je nejhorší hladomor. To je potřeba, když to opravdu zajde do extrémů. Vyspělé země by měly pomáhat efektivně a dlouhodobě - pomoc při rozvoji vzdělání, hospodářství, atd. To je pomoc která má smysl.

Proč pomáhat? Proč nenechat "černochy" umřít, když máme svých starostí dost? Jestli v sobě nenajdeme ani kousek soucitu, jestli v nás není žádná touha pomáhat trpícímu člověku, v tom případě to s lidstvem jde opravdu z kopce. V tom případě ztrácíme lidskost.

Předpokládejme, že autor tohoto komentáře opravdu zastává názor, že každý by se měl starat jen o sebe a druhým nepomáhat, protože by podle zákonů přírody měli přežít jen silní. Představme si, že tenhle člověk najednou přijde o práci a ať se bude snažit sebevíc, nepodaří se mu další najít. Najednou přijde o peníze, dostane se do dluhů a nakonec skončí na ulici. Pokud by všichni ostatní lidé zastávali stejný názor jako on, měli by ho nechat na ulici zemřít hladem, protože přece přežijí jen ti silní...

Opravdu chceme žít v takovém světě? Ve světě, kde nebude existovat empatie, soucit, pomoc? Ve světě, kde budeme slabými pohrdat, místo toho, abychom jim podali pomocnou ruku? Ve světě, kde se bude každý starat jen o své vlastní dobro?
Já v takovém světě žít nechci.
A vy?
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Terka Terka | E-mail | Web | 20. dubna 2012 v 18:17 | Reagovat

Tento článek je úchvatně napsán a mne nezbývá, než souhlasit. Jsem zastáncem názoru, že Afrika je ta část světa, o kterou by se ten zbytek měl zajímat. Nejde jen o jídlo a pití, ale také o to lékařství a co je podle mne nejdůležitější, školy.
Tím, že se v Africe postaví škola a v ní se dětem vysvětlí, jak si vykopat takovou studnu, postavit dům, vypěstovat dobrou pšenici atd., pomůžeme nakonec i sobě. Proč myslíte, že je Afrika přelidněná? Spousta lidí tam vlastně neví, kde se děti berou a když to vědí, je jim to jedno, protože mají své tradice. A čím více jich bude, tím větší potíže budeme mít my tady v Evropě.
A vůbec nechápu, jak může být někdo tak hnusný a napsat to, co ten člověk na novinkách.
Díky za tenhle článek. ;-)

2 Verloren Verloren | Web | 20. dubna 2012 v 18:22 | Reagovat

Ten člověk, který to napsal, by měl zažít situaci, kdy by na tom byl bídně a nikdo by mu nepomohl. Chtěla bych vidět, jak by mluvil potom. (Nejspíš nijak, jako slabší jedinec by zemřel.)

3 Vzorek◡‿◡✿Spolehlivy Vzorek◡‿◡✿Spolehlivy | E-mail | Web | 20. dubna 2012 v 18:24 | Reagovat

Hezky napsané:-)

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. dubna 2012 v 18:44 | Reagovat

Diskuze na novinkách? Tam si každý honí ego nesmyslnýma příspěvkama a číst se nedají. Nicméně pravda je i v tom, že místo vyhazování jídla by se měly organizace snažit naučit je se o sebe starat, to je fakt. Aspoň tam, kde to jde z hlediska toho, že tam neřádí armáda nebo piráti.

5 Shariony Shariony | Web | 20. dubna 2012 v 20:05 | Reagovat

Smutné na tom je, že situace, která v Africe nastala, je skutečně z velké části způsobena tzv. "vyspělými státy". Jak je podle toho komentáře a počtu souhlasných hlasů vidět, lidé raději zavírají oči před tím, co se stalo - nebo je to ani nezajímá.. :-?
Moc hezky napsané.

6 Alisa Alisa | Web | 20. dubna 2012 v 20:12 | Reagovat

No ja som bola dva mesiace v Afrike a manželov brat tak správil pekných desať rokov . Viac-menej vo VEĽMI hrubej forme súhlasím s tým komentárom . Keby si to zažila na vlastných očiach . Tam sa im narodí z ničoho paradajka a oni sú takí leniví, že ju ani nezdvihnú zo zeme . Netvrdím, že sa im nemá pomáhať . Ale toto je skôr veľká marketingová akcia už celé storočie . Prosím ťa, ešte aj UNECIF si necháva 80 percent pre seba, potom postaví niekto nemocnicu, ale v meste nie je elekrina, tak to tam nechajú len tak . A domáci nie sú schopní pracovať . Nechcú . Ono je to bohužiaľ proste pravda . Myslím, nemôžem hovoriť za všetkých, ale čo som ja videla a čo mi rozprávali ľudia, čo sú tam roky, Afrika má proste inú mentalitu . Keby im tie paradajky z neba padai, oni sa ani neobzrú . Nehovorím, že ten komentár je pravdivý, ale niečo na ňom je . Aj my, celý svet, sme sa poskladali z ničoho . Vojny o moc, absolútna monarchia, bol to dlhé vývoj, kým sa dostali an takú úroveň, kde sme .

7 Evča Evča | Web | 20. dubna 2012 v 20:20 | Reagovat

Je to blbý, ale většina mých spolužaček na střední tvrdila to samý, a teď jsou na medicíně. Dokonce jedna taková šla tak daleko, že tvrdila, že nikdy nebude ošetřovat postižené lidi, prootže je nemá ráda a vadí jí. Jinak když se o tomhle člověk baví s ostatními... Třeba jsem se dozvěděla, že je kravina podporovat charitu a nějaký blbý černoušky, že když lidi nevědí, co s penězma, ať to nacpou do českých dětí ( jsou hladovější? jsou žíznivější? umírají více?) někdy člověku zůstává rozum stát. Vadí mi, že se k sobě lidi chovají tak špatně. A rasisti a podobné poklady? Mám chuť nafackovat jim, aby se probrali, ale nevím jestli by to pomohlo. Konec konců, my jsme ti dobří, ty vyspělé státy. Ať žije pokrok.

8 Vendy Vendy | Web | 20. dubna 2012 v 23:26 | Reagovat

Výborné zamyšlení.
Moc do téhle problematiky nevidím, ale myslím, že původní Afričané byli soběstační a spokojení se svým životem. To jen bílý člověk má a měl pocit, že je nadřazený - a že když ziskuchtivost, kterou má v sobě zažranou, nevidí u těchto lidí, tak si myslí, že jsou líní. Nejsou líní, jen jsou zvyklí na svůj styl života. Nebo možná dnes už jsou líní, protože jsou zkažení, právě tímto přístupem, tím co z nich udělali tzv.civilizovaní lidé.
Protože pomoc by měla spočívat v tom, postarat se o to, aby uměli být soběstační. Ale vyhovuje to někomu? Zejména bohatým zemím?
Navíc, v tzv.charitách a pomoci třetím zemím se dá tolik, tolik nakrást. Jestli těmto lidem dojde dvacet procent z původní částky, je to asi úspěch. (Tu cifru odhaduji).
Horší je to, co jsi psala v článku - onen komentář a tolik souhlasných názorů. To už svědčí o pokrouceném pohledu na svět a totálním nedostatku soucítění a empatie. Hurá do 1984. :-x

9 Vendy Vendy | Web | 20. dubna 2012 v 23:31 | Reagovat

[7]: K podpoře charity mám jen jednu poznámku - je dobré, když člověk něco udělá, ale není dobré věřit tomu, že charita je pro tyto země tolik prospěšná. Už jsem slyšela z více stran, že v charitě se ztrácí dost peněz, které jdou na různé úplatky nebo vůbec do vlastních kasiček. A nevím, jak rozeznat tu dobrou charitu. Je to asi sázka do loterie.
Ale vždycky když dáš peníze na charitu, počítej s tím, že tvá částka nemusí dojít tomu, kdo to potřebuje.
A myslíš, že české děcka nepotřebují pomoct?
No, možná ne, možná už se dost vybralo a vybírá na různých akcích. Kuře a deštník jsou docela oblíbené akce, a taky předvánoční adventy jsou slušně vedené...
Abych to uvedla na správnou míru, nemám nic proti pomoci jiným, jen mám hodně proti pláštíku, pod kterým se dá hodně rozebrat...

10 Lúthien Lúthien | Web | 21. dubna 2012 v 10:07 | Reagovat

[6]: Určitě je to jiná kultura a mentalita. Ale tvrdit, že všichni černoši jsou líní, mi přijde nesmyslné. Psala jsem maturitní práci o pygmejích, sánech a dalších domorodých kmenech. Ti mohou přežít v pralese nebo na poušti jen díky tomu, že tvrdě dřou, tam se o žádné lenosti mluvit nedá. Takže to, že by měli všichni černoši lenost v povaze je nesmysl. Souhlasím s Vendy, že je to spíš způsobené vlivem civilizace. Myslím si, že zemědělci, kteří se musí uživit jen ze svého políčka, lidé, kteří pracují v továrně aby měli aspoň na jídlo nebo vesničané, kteří docházejí několik kilometrů pro pitnou vodu také nemohou být líní. V Africe jsem nebyla, ale mám několik známých, kteří se tam narodili a jsou to pracovití lidé.

11 Lúthien Lúthien | Web | 21. dubna 2012 v 10:11 | Reagovat

[9]: Co se týče charity, nemyslím si, že by to lidé měli až tak odsuzovat. Naše rodina už několik let podporuje holčičku z Etiopie, kterou jsem si na dálku adoptovali. Jednou za půl roku dostaneme její fotku, dopis od ní a dopis od charity, jak práce pokračuje. Je to křesťanská organizace, tak k nim mám důvěru. Určitě se najde spousta organizací, které si na chudých lidech chtějí ještě přivydělat, ale to není důvod odsoudit všechny dobročinné organizace.

12 Vendy Vendy | Web | 21. dubna 2012 v 17:47 | Reagovat

[11]:To je možná jedna z charit, které fungují a neber to tak, že šmahem odsuzuji všechny dobročinné organizace. Ale stejně tak nevěřím tomu, že cokoliv se prohlásí za charitu, musí být charita.
Vždyť i prodej figurek u nás, které jsou směřované na dětské domovy nebo postižené děti, jsou směrované tak, že polovinu peněz ze zakoupeného výrobku dostanou prodejci. O druhou polovinu se podělí organizátoři a ti nejpotřebnější dostanou zbytek.
Jasně, můžeš správně namítnout, že ti prodejci se tím živí - ale když je to charita, neměli by to dělat zadarmo? Však to neprodávají denně...
Ale to je jen řečnická otázka do éteru.
Jinak, jste dobří, jestli podporujete neznámé etiopské děvčátko. O těchto adopcích jsem už slyšela a dokonce si to někteří lidé i ověřili - navštívili na svých cestách ono adoptované dítě a viděli, co se naučilo a v jakých podmínkách žije.
Chtěla jsem v předchozím komentáři jen říct, že charita je sice hezká, ale neznamená nutně dobročinnost. Stejně,díky za tvou odpověď, je vidět, že ti to není jedno. 8-)

13 Wizie Wizie | Web | 21. dubna 2012 v 18:45 | Reagovat

Skvěle napsaný článek. Vystihla jsi to úplně přesně.
Nikdy by mě nenapadlo čenochy odsuzovat. Nikdy jsem si nemyslela, že si za to můžou sami.
Je to smutná pravda, že někteří prostě zastávají názor, že "silní vítězí". Jak to vymyslela příroda. Jenže my jsme lidi a od zvířat se lišíme už tím, že dokážeme milovat a pomáhat...

Jinak, už dlouho mám v plánu pak v budoucnu také nějaké dítko na dálku adoptovat.
Pomoct někomu, kdo tu pomoct opravdu potřebuje. Jen vážně škoda, že NĚKTERÉ dobročinné organizace naší ochoty zneužívají. :-|

14 Black Black | Web | 22. dubna 2012 v 12:13 | Reagovat

Ten popis mi spíš připomíná jistou nepřizpůsobivou skupiny u nás. Je možná pravda, že se tam pár takových najde, kteří nedělají, no pravda je, že 99% maká a nemá nic. Takže bych toho dotyčného vzala a nechala ho tam. Přírodní výběr.

15 Avilan Avilan | Web | 22. dubna 2012 v 14:35 | Reagovat

Proboha jak to mohl nějaký člověk napsat? Ještě že chodím na gympl a teď jsme zrovna brali Afriku a vím, proč a jaká situace tam je... Jasně, oni můžou za to,  že jsme jim tam dotahli islám, kvůli kterému teď válčí.. Určitě... A tak je teďka necháme hladovět, zabíjet a válčit, když jsme jim už tak natropili v historii dost potíží...
Ten člověk asi vážně nemá srdce a ani rozum. S tím článkem za mnou přišla ségra. Už jenom tohle je další důvod, proč by se jim mělo víc pomáhat, aby využili i tu trochu, kterou mají.
Ale takový komentář... Bych ho naložila do letadla a vyhodila ho někde na Sahaře "a starej se, ukaž, jak jsi silný..."

16 Caddy Caddy | Web | 22. dubna 2012 v 19:47 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím. Je to smutný, když lidé myslí jen na sebe a nemilosrdně odsoudí všechny ostatní. Vždyť každý přece někdy potřebuje pomoc!
Nevím, jak vyjádřit svoje myšlenky, protože ty jsi to napsala opravdu dobře a vystihla jsi to.
Taky bych v takovém bezcitném světě žít nechtěla...

17 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 23. dubna 2012 v 18:51 | Reagovat

Mě celkově stoupá tlak z komentářů na novinkách, protože když čtu o zvěrstvech, vždycky se najde někdo, kdo bude tvrdit, že zmasakrovaní lidé si za to můžou zami, my se mámě tisíckrát hůř a podobně.

[9]: Když nabádají na DMSky za 30 korun a píší, že 27 korun jde na dotaci, 3 operátorovi, říkám si občas, že je to naopak, nebo na skutečnou pomoc jdou jen ty tři koruny. Tak jsem si vzpoměla na povodně roku 2002, taky jisté osoby zpronevěřily miliony. Že se někteří lidé mohou dívat na lidi v nouzi tak, jako by to přehlíželi, nebo spíš nechtěli vidět, či dokonce s opovržením...

18 Vendy Vendy | Web | 29. dubna 2012 v 18:05 | Reagovat

[17]:To je pravda, tuhle ostudnou kampaň taky pamatuji, nehledě, že jsme tenkrát taky přispívali. A tenkrát i s těmi DMSkami to bylo tak, že 27 korun šlo společnosti a tři koruny na postižené. Docela hanba. Jestli je to dnes obráceně, nevím...

19 Ynka Ynka | Web | 7. května 2012 v 23:41 | Reagovat

nemyslím, že tím autor chtěl říct toto, odsoudit je k záhubě a odepřít jim pomoc. Myslím, že ho jen zrovna naštvalo, že žádali o pomoc dřív, než by se pokusili porozhlédnout, jestli tam tu vodu přece jenom někde nemají. Rozhodně jim smrt nepřeje, jen naráží na jejich nerozum (a tím nemyslím vzdělání) a smrt, která z něj vyplývá, bere jako jeden z prostředků, ze kterého by se mohli poučit. Toho člověka neznám, takže nevím, co se mu honí hlavou, ale jsem přesvědčená, že ten komentář není nenávistný, cítím z něj jen momentální rozladění. Situace v Africe si samozřejmě žádá pomoc a lidé to vědí. Každopádně, vždycky se dá udělat víc :o)

20 bri12 bri12 | 25. května 2012 v 22:44 | Reagovat

O tomto tématu by se dalo debatovat velmi dlouho. Nejdříve jsem toho chtěla napsat spoustu, ale řekla jsem si, že už dlouhými komentáři ostatní zatěžovat nebudu. Možná někdy, za dob rozhořčení přidám na podobné téma článek na svůj blog. Protože někdy, když vidím jak lhostejní jsou lidé k utrpení ostatních, přepadá mě hrozný vztek. A z toho se pak člověk musí vypsat, nebo si s někým promluvit, aby v tomto vzteku neudělal něco nerozvážného.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama