Facebook se přeceňuje

2. února 2015 v 18:07 | Silwiniel |  Myslím
Poslední dobou se na blogu objevuje spousta článků o tom, jak je facebook nebezpečný, jak kazí dnešní mladou generaci, jak jsou na něm lidé závislí a tak dále. Já to příliš nechápu. Kde se vzalo to šílenství okolo "ksichtknihy"?

Dlouho jsme si facebook ani založit nechtěla. Nepotřebovala jsem to, nelákalo mě to. Pak jsem odjela do Irska a najednou jsem byla sama v cizí zemi. Doufala jsme, že pomocí fb se třeba seznámím s dalšími au-pair v mém okolí. A potom jsem zjistila, že spolužáci dávají učební materiály do skupiny na facebook. Proto jsem si ho nezrušila ani po návratu do Čr a už jsem si ho nechala. Založila jsem si ho tedy až někdy na vysoké škole. Proto si moc neumím představit, jak to vypadá, když dnes má fb každý prvňáček.


Využívání facebooku
Nikdy jsem nepropadla touze sdílet na facebooku každou svou myšlenku, přidávat "selfíčka", hrát otravné hry a vyplňovat testy. Když mám touhu něco sdílet, využiju blog. Na fb něco vkládám velmi sporadicky. Nějak v tom nevidím příliš velký smysl. Facebook prostě využívám podobně jako e-mail, skype nebo icq. Především tedy k bezplatné a rychlé komunikaci s lidmi, které znám. Můžu si tam s nimi domluvit schůzku, aniž bych jim musela posílat smsky, občas si tam pěkně popovídám s někým, s kým se už moc často nevídám.
Další výhodou je, že můžu vědět o všech možných akcích, které by mě mohly zajímat, například o Tolkienconu, který nedávno proběhl. Rychle jsem se dostala k fotkám z téhle akce, protože odkazy na ně přidávali lidé přes skupinu na facebooku.
Taky je fajn, že na fb vidím, kdy má kdo narozeniny. Jsem totiž hrozná, co se datumů týče, napamatuju si, ani kdy mám svůj vlastní svátek.
Nepopírám, že fb je i dobrá věc na "stalkování ostatních". Díky němu vím, kdy se jaká spolužačka vdala, kdy se jí narodilo miminko nebo kdy kdo udělal státnice.

Když tě to otravuje, tak si to vypni
Samozřejmě se mi už stalo, že jsem si zapla facebook a zeď jsme měla zaspamovanou nejrůznějšími nesmysly. V tom případě je rada jednoduchá - prostě si u těch uživatelů zruším sledování a je to. Když mi v poště přijde nějaká žádost o zapojení do hry, vypnu to. Jak už jsem říkala, nikdy jsem na fb žádnou hru nehrála, ani Angry Birds, ani nic podobného. Když mi někdo přidá na zeď fotku své zkrvavené ruky, velkého pavouka nebo drastické video s týranými zvířaty, prostě ten příspěvek skryju. Už jsem taky jednoho člověka úplně zablokovala, aby mi nemohl psát. Myslím, že pokud člověk chce, dokáže si facebook přizpůsobit tak, aby ho neobtěžoval a měl tam jen smysluplný obsah.

Neznámí (ne)přátelé
Na facebooku nemám ani sto přátel. Nedávno jsem si promazávala všechny, se kterými jsem si už hodně dlouho nepsala a s kým ani nepotřebuju být v kontaktu. Opravdu nemám potřebu mít co nejvíce přátel. Lidé, které mám přidané do přátel, se dají dělit do jednoduchých kategorií:
  • opravdoví přátelé - to jsou lidé, které znám osobně, jsme v kontaktu, scházíme se a svěřujeme se. Facebook je jen takový bonus, kde si občas napíšeme, ale hlavně se setkávám v reálu. Právě přes facebook si můžeme sjednat schůzku nebo si poslat fotku z nějaké společné akce.
  • bývalí spolužáci - tohle je dost velká položka. Mám na facebooku bývalé spolužáky ze základní, střední i vysoké školy. Ovšem zdaleka ne všechny, se kterými jsem do školy chodila, pouze ty, se kterými jsem se nějak víc bavila a mám si s nimi i dál co říct. Díky facebooku aspoň vím, jak se mají, co dělají, jak se jim daří ve škole nebo zaměstnání. Bohužel spousta z nich už mi skoro nepíše nebo jen velmi stručně odpovídají, když se s nimi snažím bavit já. Je to škoda, ale když lidi rozdělí vzdálenost i čas, asi ty vztahy prostě postupně umírají.
  • známí - lidé, které jsem poznala za nejrůznějších okolností v reálném životě. Ráda si s nimi čas od času napíšu, sleduju životní události, které uveřejňují, navzájem si komentujeme příspěvky.
  • neznámí - lidé, které jsem nikdy neviděla v realitě, ale jsem s nimi v kontaktu přes internet. Takových je opravdu málo, nechci mít na facebooku příliš lidí, které neznám osobně. Většinou jsou to lidé, se kterými se znám přes blog, i když postupně přibývá těch, se kterými jsem se už setkala i osobně, takže z této kategorie vypadávají.
Závislost a hysterie
Nechápu, proč jsou lidé na facebooku závislí. Pro mě tam není nic tak lákavého, abych u něj musela vysedávat dlouhé hodiny. Mrknu se tam, jestli mi někdo nenapsal nebo mi nepřišlo nějaké upozornění, když mám chuť, s někým si napíšu a tím to hasne. Nevím, co tam lidé můžou ty dlouhé hodiny dělat :D Občas, když se nudím, vyplním si z legrace nějaký chytrý test, třeba kým jsem byla v minulém životě nebo jaký jsem typ partnerky. Zasměju se nad tím a na fb to nezveřejňuju. Zveřejnila jsem akorát to, když mi vyšlo, že ve Hře o trůny bych byla Ned Stark - samozřejmě že ten, kdo umřel jako první! :D
Nechápu lidi, který si facebook ruší a cítí se díky tomu jako hrdinové. Vykřikují, že se zbavili závislosti. Podle mě je to podobné, jako kdyby si zrušili e-mail nebo rovnou úplně zahodili počítač. Takové radikální kroky většinou nevedou k ničemu. Pokud má člověk tendence být na něčem závislý, najde si něco jiného. Mnohem lepší je podle mě snažit se danou věc užívat s mírou a nepřehánět to. Jestliže mají pocit, že tráví na fb příliš mnoho času, tak ať se odhlásí a jdou si uklidit nebo přečíst knihu. Procvičí se v sebeovládání, když se budou snažit od fb odlepit a nebýt tam tak dlouho, jako dřív.
Hodně lidí prohlašuje, že je fb zlo, které lidi kazí. Já si myslím, že lidé si vždycky něco najdou a kazí se navzájem. Pokud se "ksichtkniha" užívá rozumně a s mírou, není na ní nic zvláštního, ani nebezpečného. Jestliže má člověk zapnuté soukromí, nezveřejňuje tam své nahé fotky a každý detail ze svého života, je to prostě jen další obyčejná sociální síť. Samozřejmě jiné je to s dětmi, pro které je to nebezpečí mnohem reálnější. Nevím, co budu dělat, až jednou budu sama rodič a moje dítě si bude toužit založit facebook. Zakazování asi nemá cenu, ale snad pomůže výchova, vlastní příklad a to, když se ho budu snažit motivovat k jiným užitečným činnostem. Možná jsme naivní a nepodaří se mi to, ale já doufám, že ano.

Co bych řekla na závěr? Myslím si, že kolem facebooku je příliš mnoho hysterie. Jednoduše řečeno - příliš povyku pro nic. Nevnímám facebook jako nic zvláštního, samozřejmě se dá zneužít, jako všechno ostatní, ale pokud má člověk trochu rozumu, dá se používat bezpečně.
 

15 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 2. února 2015 v 18:20 | Reagovat

Nejsem tam a nebudu.
Tím pádem mlčím.

2 Tohru- Tohru- | E-mail | Web | 2. února 2015 v 18:52 | Reagovat

Súhlasím :)

3 Odd Lady Odd Lady | Web | 2. února 2015 v 18:53 | Reagovat

Facebook mám už dlouho a založila jsem si ho jako dítě. V podstatě jsem dítě pořád, ale bylo mi 10. Moje omluva, resp. výmluva je, že jsem zvídavý dítě a pořád mám potřebu něco zkoušet a objevovat - v určitém rámci.
Závislost na něm mě jaksi minula. Veškeré vlny jsem pozorovala víceméně přes skleněný poklop.
U všech svých přátel mám vypnuté sledování, takže ani nevím, co je zrovna in a kde se co šustne, jakmile se přihlásím. (Tedy kromě těch, které bych i s chutí stalkovala. Jenže ty ani příspěvky nepřidávají - možná proto jsou pro mě zajímaví?)
Nejraději bych Facebook hned zrušila. Celý to šmíráctví mi není moc po chuti. Jenže je to dnes jediný způsob získání !důležitých! informací a komunikace s přáteli, kteří zavrhli vše kromě Messengeru, který mi zabírá nehorázné místo v paměti telefonu. (Mor na ně, vývojáře.)
Co naplat, doba si žádá své. Sere mě to, ale nic nenadělám.

4 Guizmo Guizmo | 2. února 2015 v 19:16 | Reagovat

+ další kategorie z Aragu, který ti tam spamujou blbostma a ty přemejšlíš proč.... proč sis je sakra přidávala

5 Silwiniel Silwiniel | Web | 2. února 2015 v 19:22 | Reagovat

[4]: Proto jsem si je už zas vymazala :D

6 | Zia  | dreamly | | Zia | dreamly | | Web | 2. února 2015 v 19:29 | Reagovat

To znám, teda ne všechno. Já jsem si poprvé založila facebook v devíti letech a to jen kvůli jedné hře, kterou tehdá hrály všichni - Pet Society. Za tu dobu jsem vystřídala mnoho profilů s falešnými i pravými jmény, ale vždy kvůli nějaké blbosti. Prostě poblázněné dítě. Teď už mám facebookový profil jeden, který jsem si, jak ty říkáš přizpůsobila podle svého. Mám tam jen lidi které znám a se kterýma se bavím, o zbytek se nezajímám. Hodila jsem lajky na stránky, které by mě neobtěžovaly jako třeba uživetelské "selfí" fotky a sdílené "dramatické" myšlenky dnešních holek :D

7 Arvari Arvari | E-mail | Web | 2. února 2015 v 19:44 | Reagovat

Absolutně s tebou souhlasím. Taky nevím, proč kolem toho někdo dělá takovej cirkus a proč se facebook obecně tak démonizuje. Pravda, někdy taky strávím půl hodiny bezcílným rolováním po zdi, ale na druhou stranu, na blozích a spol. dokážu strávit času mnohem víc, když na to přijde. Když někdo bere facebook moc vážně a řeší jen to, proč má kámoška u svý fotky s našpulenou pusou víc lajků, je to špatně. Ale když to někdo dokáže brát prostě jen jako komunikační prostředek a způsob, jak získávat novinky o věcech, co ho baví, není na facebooku nic špatnýho... :-)

8 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 2. února 2015 v 19:45 | Reagovat

Nejvíc mi vadí, jak každej dramaticky prožívá svůj odchod z facebooku a píše něco ve smyslu, že kdo to neudělá taky je trapnej a pohlcenej facebookovou závislostí. On je to asi dneska nějakej rebelskej trend. Přitom svět se tím nezmění a každýmu je jedno, jestli ho máš nebo ne.

9 Ona Ona | Web | 2. února 2015 v 19:54 | Reagovat

Bože, skvělej článek. Sdílím dál a dál!

10 Aredhel Aredhel | Web | 2. února 2015 v 20:14 | Reagovat

Nemám ho a neplánuju to. Je pravda, že je to občas nevýhoda, nevím, co se děje, nemám tak snadný přístup k materiálům do školy... ale po většinu času je to prostě fajn. :-)

11 Em Age Em Age | Web | 2. února 2015 v 20:39 | Reagovat

Naprosto souhlasím s odstavcem "Když tě to otravuje, tak to vypni" a "Neznámí (ne)přátelé".

Upřímně moc nechápu, jak někdo může být například šikanovaný přes Facebook, když prostě agresora může vymazat z přátel, nebo ho nějak bloknout, apod. :D :-)

Na FB mám také méně přátel, jen 64 ze stejného důvodu jako ty. Musím ale říct, že tam mám docela dost přátel, které znám jen z internetu. Co do počtu jsou na druhém místě příbuzní a pak až kamarádi, co znám naživo. Většinou to ale nejsou kamarádi, jen známí... :-)

12 Cler Cler | Web | 2. února 2015 v 21:39 | Reagovat

Přesně do těchto kategorií to mám taky rozděleno, jen bych přidala ještě *Rodina* :) Taková "závislost" chodí i s věkem, je to supr novinka a je to cool být tam celý den, psát si s lidma, se kterýma se viděli ve škole. Znám i lidi, kteří si jen a jen kvůli fb pořizovali tablet. Přijde mi to opravdu jako vyhazování peněz. Sama nechápu závislé lidi, když na fb jdu já, už po první minutě se nudím a vypínám ho. Opravdu jen další sociální síť pouze na komunikaci. Souhlasím s tím, že je fajn mít o lidech trochu přehled, je těžké udržovat se všemi kontakt.

13 Jíťa Jíťa | Web | 3. února 2015 v 0:43 | Reagovat

Facebook... Pamatuju, když se začal rozmáhat, jak si ho první lidi od nás na gymplu zřizovali, a jak každou přestávku okupovali třídní PC, aby zjistili, co je novýho... Byla to taková skvělá novinka, něco, co tu ještě nebylo, hračka, co ji chtěli mít všichni, a ti, co se jí vyhýbali, byli totální outsideři... Ale takhle je to s každou hračkou, ne?
On to byl dost chytrý nápad, založit xicht-server :) Přece jen, můžete být v kontaktu prakticky s kýmkoli a zadara, zjistit si názory na nějakou restauraci, bavit se v tématických skupinách, ukázat fotky z nedělního výletu, naplánovat akci a pozvat kamarády...
Problém je - jak už Silwiniel napsala - když se to začne přehánět, a myslím, že s tím má pořád dost lidí problém. Zveřejňovat svoji adresu, mobil, a kdovíco ještě soukromého a myslet si, že jiní lidé než kamarádi se k tomu nedostanou? Hahaha, ubohá představa. FB je napadnutelný, a to ne nijak složitě. A navíc - pokud někdo chce dostat nějaké osobní údaje, nemusí těžce přemýšlet, za pár chvil má skoro všechno, a téměř bez práce - lidi na sebe prozrazují na FB (a netu obecně) neskutečné věci. Ať žije sociální inženýrství...
No, a s tím vysedáváním u kompu... Jo, přiznávám, sedím u něj celé dny, ale takový už je úděl studenta informatiky a zároveň člověka pracujícího v IT. Ale... hrozně se mi líbí ty kavárny a hospůdky, kde mají napsáno "Nemáme WiFi, mluvte spolu!" Osobní kontakt je k nezaplacení... :)

14 bumblebee bumblebee | Web | 3. února 2015 v 9:54 | Reagovat

Je dobře, že to tak máš! :) Jenže každý jsme jiný a každý v něčem silnější a v něčem slabší -např. jsou lidé, kteří mají potřebu pozornosti: píšou na fb každou maličkost, fotí se se vším a všude. Také mi to není zrovna sympatické, ale pokud je to těší, tak není nutné jim za to nadávat - a pokud nám to vadí, řešení je jednoduché - není nutné je sledovat :)) :)

15 Yominis Yominis | E-mail | Web | 3. února 2015 v 14:41 | Reagovat

Vidím, že v tomhle máme na facebook úplně stejný názor. :-)
Jen já ho mám opravdu jen kvůli škole a zjišťování manželství/dítě svých bývalých spolužáků. Nemám ho ani na chat.
Myslím, že hlavní problém fcb je v tom, že lidé mají neutuchající potřebu být tam pořád. Mám dokonce pocit, že někteří z nich skutečně věří, že pokud se tam nepodívají alespoň 5x denně, tak jim něco důležitého unikne. Co na tom, že to byl popis snídaně člověka, kterého v reálu neviděli už víc než 3 roky... :-P

16 Luz Luz | 3. února 2015 v 15:06 | Reagovat

Kdyz tam nekdo nema moc aktivni pratele ani stranky, tak je pochopitelne, ze na fb nema nic moc co delat a asi nehrozi nejaka zavislost.
Ja tam travim hodne casu hlavne diky tomu, ze sleduju hodne stranek o tom, co me zajima nebo inspiruje. Na svuj profil moc neprispivam, kdyz uz, tak hlavne fotky, napr. z cest, a obcas odkazy, kdyz narazim na neco, co mi prijde obzvlast zajimave nebi se mi hodne libi.
Pokud jde o pratele, nic moc, mam tam nektere lidi z rodiny, byvale spoluzacky a par dalsich znamych, ale  cast z nich tam je uz skoro neaktivni nebo nema zajem se mnou komunikovat. A tech par osob, ktere radim mezi nejlepsi kamaradky nebo jsem je mela rada na skole, ani fb vubec nemaji.

17 Van Vendy Van Vendy | Web | 3. února 2015 v 16:33 | Reagovat

Výborná úvaha! Není to k TT? Jestli ano, dám odkaz na tento článek, protože je vážně dobrý.
V mnohém souhlasím a mám to nastavený asi podobně jako ty... i když moji přátelé jsou spíš ti blogoví a internetoví, než ti skuteční. A vážně jich stačí pár, nebo pár desítek - nechápu, jak někdo může mít třeba dva tisíce přátel. Jak je stačí obejít? Jak s nimi se všemi stačí komunikovat? Těžko asi...
Taky docela nechápu ty hrdinské pokusy slavnostně zrušit FB, i když někteří se tak hrdinsky cítí. Jenže, jak sama říkáš, stačí vypnout to, nebo si FB ten den vůbec nezapínat, nechat to třeba na víkend nebo dvakrát týdně. Co se týká soukromí a soukromých fotek, informací a zpráv - je na každém, co se rozhodne na FB dát. Ví, že jak něco vrazí na FB, už to tam zůstane na věky věkův (dokonce i když smaže účet), takže, pokud tam nahodí pár fotek z mejdanu, jak se ožralecky povaluje někde na zemi, nebo pár fotek, jak pózuje ve spodním prádle v koupelně, tak ať se nediví. Když na sebe vyslepičí, kdy a kde se narodil, jaký má telefon, jaké má číslo pojištění a kreditní kartu, kde bydlí a hlavně, kdy a jak dlouho bude na dovolené, ať se nediví...
Já mám nástěnku docela dost zaliskanou i věcmi nasdílenými, ale to mi nevadí, protože to jsou věci, které mě zaujaly. A sledovat příspěvky přátel mi nevadí, protože jich mám ve snesitelné míře. U Facebooku to existuje jako všude jinde - dobrý sluha, ale špatný pán. :-)

18 Van Vendy Van Vendy | Web | 3. února 2015 v 16:35 | Reagovat

P.S. s těmi hrami to mám podobné - jednu nebo dvě jsem zčásti odehrála a pak už mě to nebralo... stejně tak s testy, pár jsem si jich vyplnila, pro zábavu, některé z toho jsem hodila i na nástěnku a zbytek ani nezveřejňovala. :-)  :-)

19 Silwiniel Silwiniel | Web | 3. února 2015 v 17:46 | Reagovat

[17]: Ne, k tématu týdne jsem to nepsala.

20 PISTÁCIE PISTÁCIE | Web | 4. února 2015 v 17:23 | Reagovat

Moc hezky napsany clanek :)
mas pravdu ve vsem. a taky ze se to precenuje... sakra, kdo ho nechce, at ho nema, nebo na nej nechodi,... nejhorsi je, ze vetsina lidi je na nem zavisla. dosllva....uplne me to na mem priteli vytaci... nemuze bez nej byt. jednou jsem mu rekla ze si ho psolu smazeme.. ale nejak to nedokazal pochopit.
mam ho vlatne taky jen kvuli skole. hodne mi pomohl na VS na bakalari kdyz tam spoluzaci sami od sebe sdileli spoustu skolnich materialů a clanků... a ted na magistru se to taky hodi. spoluzaci tam pisou informace, ktere bych se nedozvedela, protoze je treba j inak pres email neposlou... coz je skoda, ale fakt.
driv jsme si psali pres icq, ale kde jsou ty casy. kdyz mam nutkani, cely vikend na nej nejdu, a radsi si uzivam sebe, sve blizke, knihy a prirodu :) kez by to tak mel kazdy a nebyl tam porad a nesdilel tam kazdou blbinu

21 Irith Irith | Web | 4. února 2015 v 19:36 | Reagovat

Já facebook nemám, nikdy jsem neměla a asi mít ani nebudu. Blog a meil mi stačí :-)

22 Luz Luz | 5. února 2015 v 10:49 | Reagovat

Tak ohledne skoly to zalezi, jak se lidi domluvi, ale jsou i jine moznosti. U nas jsme meli zavedeny email, kam znali heslo spoluzaci i profesori, a tam jsme sdileli vsemozne materialy. Protoze fb meli jen nekteri, ale k tomuhle mohl mit docela snadno pristup kazdy z nas.

23 Vlasta Vlasta | E-mail | Web | 8. února 2015 v 10:09 | Reagovat

Máš pravdu, facebookové zlo se přeceňuje. Je to prostě stránka jako každá jiná a je jen na lidech samotných, jak k tomu přistupují... :-)
Já jsem si facebook několikrát zrušila, ale pak zase založila. Ne kvůli fotkám, myšlenkám nebo zvědavosti, na to mám blog a jiné věci, ale kvůli té možnosti spojit se s lidmi žijícími daleko. V létě jsem se seznámila s několika Američany, Holanďany, s Italem.. a spousta blogerů je taky moc daleko na nějakou jinou komunikaci. :-)

24 Rogue Rogue | Web | 8. února 2015 v 19:20 | Reagovat

Napsala jsi to moc pěkně, s mnohým souhlasím. Lidé dělají z FB čiré zlo, jak kdyby to byla živá věc, která samovolně jedná a přitom - jaké si to uděláme, takové to máme. Když mě tam něco/někdo štve, tak to/ho zablokuju, ignoruju, neřeším. Dělat estrádu z toho, že by partner okomentoval/dal like nějaké fotce mi přijde na hlavu postavené.
Také jsem neobjevila to magické cosi, co nutí trávit lidi u FB tolik času. Mnohem radši vezmu partu kamarádů, někam s nimi vyrazím a společně si popovídáme live, nebo si nějakou hru zahrajeme, než abych investovala svůj čas do virtuálního království. Profil tam mám především proto, že to je soudobý prostředek komunikace, jako byly kdysi maily nebo icq a protože se tam sdílí fotky z akcí, události a důležité materiály (škola). V ničem mě FB neovlivňuje nebo něco podobného, rozhodně bych ho neoznačila za ZLO, vždyť to je internetová stránka, bože! Stačí malý zkrat a celý FB je v háji :D

25 Iris Iris | E-mail | Web | 10. února 2015 v 19:39 | Reagovat

já si ho založila, protože mně k tomu ze začátku hodně nebádali kamarádi apd, ale teď se mi vcelku hodí, neteř je v Anglii a aspoň vím, jak se má, přeci jen telefon je krapet dražší :-D
jinak mám rozdělené skupinky úplně stejně jako ty ;-)
a taky bloknu, hlavně hry, to nechápu, nebaví mě to hrát

26 Fantaghira Fantaghira | Web | 10. února 2015 v 20:38 | Reagovat

Já mám facebook docela dlouho. Ani nevím, jak jsem na něj přišla, ale založila jsem si ho v době, kdy tady ještě moc rozjetý nebyl a tak jsem tam byla sama. Zapomněla jsem na to a asi o půl roku později všichni začínali mluvit o nějakém facebooku. Chtěla jsem si taky založit účet, ale hlásilo mi to, že už ho tam mám :-D
Ale v přátelích mám jen lidi, co znám, protože mám v profilu docela dost údajů a nemusí je vidět úplně každý. Tak nějak nechápu to přidávání cizích lidí do přátel jen abych jich měla co nejvíc.
A taky ho používám hlavně pro komunikaci s přáteli nebo takové to udržování v kontaktu. O spoustě lidí bych bez fb vůbec nevěděla.

27 Péťa Péťa | E-mail | Web | 12. února 2015 v 22:43 | Reagovat

Já už jsem si facebook před lety zrušila, bylo to někdy ve druháku na střední, tuším. Rázem jsem měla tak o dvě hodiny času víc, které jsem začala věnovat učení. Netvrdím, že kdybych měla "fejs", tak bych se neučila, myslím ale, že bych se rozhodně neučila tolik, protože co si vzpomínám, stolkovala jsem tam snad každého.
Znovu jsem si ho založila na vysoké, kvůli studijním materiálům a přiznám se, že to bylo dost s odporem. Hrozně mě naštvalo, že si FB pomatoval všechno, co jsem tam dělala před těmi čtyřmi lety, všechno to tam bylo pořád uložené! Vážně paráda, člověka to fakt "uklidní".
Dnes ho mám/nemám - aktivní tam moc nejsem, mám asi jen dvacet přátel, většinou kamarádky ze střední a spolužačky z vysoké + sem tam nějakou tetu či sestřenici, kterým se to neodmítá :D s holkama ze střední si z toho děláme srandu, protože čím méně přátel mám, tím víc toho víc. Facebook mi hlásí každé jejich "to se mi líbí" takže jsem třeba nedávno ve srandě psala kamarádce, proč lajkovala svatební šaty, jestli mi nechce něco sdělit :D
Na druhou stranu si ale myslím, že facebook se z určitého hlediska nepřeceňuje, protože malé děti si na něm můžou vypěstovat opravdovou závislost. Vnímám to docela negativně, mám prostě pocit, že dřív než v takových třinácti by tam děti neměli co dělat. Ale to je asi jen můj názor, raději ho nikomu moc necpu, protože dnes je tam každý špunt.

28 Veki Veki | E-mail | Web | 23. února 2015 v 11:20 | Reagovat

Facebook jsem si založila pod tlakem svých spolužáků na gymnáziu, kteří nechápali, že ho nemám, tak jsem byla zvědavá o co jde.
Souhlasím s tebou a využívám ho dost podobně. I když mám někdy "mánii psaní kravin na FB."

29 Ijacek.007 Ijacek.007 | E-mail | Web | 23. února 2015 v 12:07 | Reagovat

Nesouhlasím s tím že by se facebook přeceňoval. Jde spíše o chování lidí. Spousta lidí s facebookem neumí pracovat tím si zadělávají na problémy. Já facebook používám z 90 % jen k propagaci svého blogu a sem tak ke komunikaci. Počet zprav, které jsem si ale přes facebook vyměnil by daly ale rychle spočítat nebylo jich za celou dobu používaní více jak 100.  Lidé jako ja nebo autorka tohoto článku ale nejsou terčem histerie o facebooku. Celý humbuk se dle mého totiž točí kolem dětí nebo uživatelů, kteří si neuvědomují následky svého chování.  Je fajn ve 14 letech napsat na sociální sít že je učitelka kráva však tento výrok také sklidí u vrstevníku patřičný respekt. Jakmile si ovšem po deseti letech začne teoreticky zaměstnavatel uživatele lustrovat už to taková strnada nebude. Nahrát fotky z dovolené je také fajn jenže tím zase vědomě říkáte hele nejsem doma. Je spousta uživatel této sítě kteří si nenastaví soukromý nehrají pouze hry ale postojí věci, které můžou mít důsledky nad rámec jejich chápaní. V tomto ohledu říkám ano facebook je věc které je nutná brát z rezervou ale se kterou se každý musí naučit pracovat.

30 Any Any | Web | 23. února 2015 v 14:03 | Reagovat

Tak nějak podobně se snažím využívat FB i já. Mám tam oproti ostatním jen "pár" přátel a stačí mi to. Některé tam mám jen proto, že jsme spolu někde byli nebo jsme se někde potkali, ale jinak se nestýkáme a nepíšeme si. Hry jsem hrála dřív, když jsem byla na FB nová, nyní je nehraju a najdu si na hry jiné strákny, kde tím nebudu postupně otravovat ostatní. Je to dobrý způsob, jak se spojit s přáteli, na něčem se domluvit, nebo se jen zeptat na něco kolem školy. Jen přemýšlím nad tím, jaké to bude, až moje děti budou chodit na stránku, kde jsem i já a já budu vědět, co všechno tam mohou najít. I když si myslím, že do té doby se vymyslí zase jiná, nová a lepší sociální síť.

31 Elis Elis | Web | 23. února 2015 v 14:54 | Reagovat

Přesně. Vůbec nechápu lidi závislí na Facebooku. Vždyť co se tam dá dělat? Hrát hry? To jsou lepší nějáké stránky na to zaměřené. Ale co jinak se tam dá dělat? Likovat ? Blbost. Co z toho kdo má? Facebook mám jen kvůli tomu, když si něco zapomenu do školy tak se někoho zeptám právě přes Facebook. Jinak je to stráta času..

32 percythrillsthrillington percythrillsthrillington | 23. února 2015 v 17:18 | Reagovat

Dobře napsáno, vystiženo.

33 Scribbler Scribbler | Web | 23. února 2015 v 17:35 | Reagovat

Já facebook nemám, ale je pravda, že hlavně okolí s tím mívá občas docela problém. Vadí jim, že mě nemůžou kontaktovat a zároveň vidím, jak jim vadí, když někdo kdo facebook má, neodpovídá každý den atd.
Určitě to má spoustu výhod, jako třeba ty materiály, ale myslím, že by mi to jenom přidělalo starosti.

34 zoomini zoomini | Web | 23. února 2015 v 19:21 | Reagovat

Já mám facebook jen pro blog, protože jak jsem zjistila, dost to pomáhá s návštěvností. Odeslala jsem spoustu  žádostí o přátelství lidem, kteří se zajímají o stejná témata jako já. Sem tam něco "lajknu" a okomentuji, ale jinak mě FB moc nebere.
I tak ale chápu, že na něm můžou být někteří lidé závislí. Hodně mě štvou kamarádky, s kterýma se chci v autobuse normálně bavit a ony nedokážou odlepit oči od mobilu :-|

35 Van Vendy Van Vendy | Web | 23. února 2015 v 20:04 | Reagovat

[31]: Já třeba přes facebook objevila spoustu zajímavých stránek, fotografických, rukodělných, nebo s dobrými radami. Vím že je toho dost i tak, ale takhle mám stáhnuté odkazy do oblíbených a mám to pod "jednou střechou". Navíc, když se mi něco moc líbí, dám si nasdílení a stáhnu to k sobě na tapetu - nemusím už nikde pátrat, kdeže ten senzační odkaz byl. Jen musím zarolovat do historie.
Takže, asi záleží, co si kdo od facebooku slilbuje, a co tam kdo dokáže najít. ;-)  :-)

36 Jana Jana | E-mail | Web | 23. února 2015 v 20:24 | Reagovat

FB jsem si založila v maturitním ročníku, nechodila jsem moc mezi lidi - učil jsem se nebo jsem dělala aupair v Rakousku. Hrála jsem hry, sdílela každou myšlenku, měla hromady přátel. No a pak jsem si jednou (po rozchodu) FB smazala poprvé... Jenže ouha - materiály ke zkouškám, ze cvičení... To všechno mi chybělo. Netrvalo dlouho a zase jsem měla mezi "příteli" milion jedna lidí. Takže jsem ho smazal podruhé. Teď používám víceméně jen Messengera, mám tam dvě fotky a v přátelích lidi, se kterými komunikuji přes chat nebo Messengera :D

Takže - sere vás FB? Smažte ho - velký souhlas s tvým článkem :)

37 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 23. února 2015 v 20:26 | Reagovat

Propadnout se dá jaksi všemu, ale když Facebook využíváš jen jako pomůcku ke komunikaci a informacím, co je na tom. Já ho taky tak beru. Založila jsem si účet na konci základky a rušit jej asi nebudu i když jsem o tom přemýšlela. Protože pak by bylo těžké se s někým na něčem domlouvat, kontaktovat lidi, které nevídám každý den a také nevědět, co se kde šustne (např. srazy, domácí úkoly, písemky) Facebook je vlastně takovými novinami, které si lidé tvoří sami :-)

38 HockeyGirl HockeyGirl | E-mail | Web | 23. února 2015 v 20:44 | Reagovat

Já sice Facebook mám, ale už tam netrávím tolik času, co při jeho založení. Přátelé si za čas vymazávám, jelikož se s nimi už nebavím, ale nejsem na něm závislá. Selfie si nefotím, přijde mi to na hlavu

39 wolf-tracks wolf-tracks | Web | 23. února 2015 v 21:03 | Reagovat

Facebook
mám,
Je
koulí
na
noze
a
bohužel
se
z
něj
nemůžu
odpoutat
(práce,
škola,
zprávy
zdarma...).
A
rozhodně
s
tebou
souhlasím
:)

Přeceňuje
se.
Jsem
ráda,
že
si
toho
dnes
vůbec
někdo
je
schopný
všimnout :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)  :-)

40 Beatrix Beatrix | E-mail | Web | 23. února 2015 v 21:50 | Reagovat

Facebook nekazí lidi, to lidi kazí facebook... Už jsem také přemýšlela, že si fb zruším, jednu dobu mi to opravdu lezlo na mozek, že nemám nejvíc lajků atd., ale teď už ne. Došlo mi, že tohle není vůbec důležité. Sdílím tvůj názor, moc se mi líbí, jak píšeš :)

41 CuMelKaa CuMelKaa | Web | 23. února 2015 v 22:00 | Reagovat

Diky facebooku muzu shanet ruzne veci do skoly na cviceni i na prednasky, vse se domlouva tam..nikdo ti v teto dobe neposle dopis s pozvankou na svou oslavu ale pozve te na udalosti na fb a posle ti pripadne do zprav vzkaz o tom jestli prijdes ;) taky nam davaji veet pomoci fb ohlene sportu co mam zapsane na vysce...kdyz neco nemuzu najit napisu na skupinu sve skoly a nekdo mi vzdy poradi... taky muzes se svymi prately sdilet uzasne zazitky a fotky a priste se k vam pridaji treba dalsi..podle me je facebook v teto dobe uz nezbytny a kdo ho nema jako by nebyl..-_- ;)

42 Coneja^^ Coneja^^ | Web | 23. února 2015 v 23:05 | Reagovat

Taky si myslím, že to všichni moc hrotí :)) .. Facebook je fajn, když ho lidi umí využívat a nejsou jako ovce, co místo bečení postujou sefíčka..

43 Kosma Kosma | Web | 23. února 2015 v 23:13 | Reagovat

Naprosto souhlasím! FB mám hlavně jako odreagování, když něco opravdu dělám na PC a potřebuju pauzu! :-) Dále na sledování skupin, co jsou pro mě přínos. A obnovila jsem díky němu zapadlé kontakty s bývalými kamarády, hlavně ze ZŠ, zase jsme se začali vídat, takže za mě - je to jako s ohněm: FB je dobrý sluha, ale špatný pán!

44 luczaida luczaida | E-mail | Web | 24. února 2015 v 0:47 | Reagovat

Já jsem si založila facebook v prváku na střední, což už taky je nějakej ten rok a byla to zrovna ta doba, kdy se to začalo tak rozmáhat a člověk bez facebooku? To jsme ani nevěděli, že existuje :D
Opravdu jsem strávila hromadu času projížděním zdi a čtením věcí, který jsem ani nepotřebovala vědět. Ty testy, hry a takový ty blbosti okolo jsem nikdy nemusela, ale až tak před rokem nebo dvěma jsem tu svoji aktivitu tam celkem usměrnila.
Jak říkáš ty. Pokecat s kamarády, kouknout, kdo otěhotněl a zase pryč k zajímavějším věcem. Snažím se teď tu energii vynaložit třeba na svůj blog, co se celkově internetu týče..

Když je řeč o facebooku v rukách dětí, tak si nemyslím, že on sám o sobě může být nebezpečný, ale některý děti z toho samy ještě nemají moc rozum, nevědí, co dělat a co nedělat, takže je to místo, který se může stát nebezpečným hodně jednoduše. Rozhodně rychleji než kdejaká jiná věc na netu...

45 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 24. února 2015 v 11:45 | Reagovat

Přesně tak.
Prostě...noaco...

46 Bels Bels | E-mail | Web | 24. února 2015 v 18:12 | Reagovat

Konečně rozumný článek na tohle téma, u nějž se nerozčiluji, ale pouze souhlasně kývám od začátku do konce. Palec hore :-)

47 Nessi Nessi | E-mail | Web | 24. února 2015 v 18:51 | Reagovat

Přiznám se .. Já jsem na fb závislá :-)

48 Nandie Nandie | Web | 24. února 2015 v 18:59 | Reagovat

Máš fakt zajímavé články a opravdu mě zaujal. Musím se přiznat že na facebooku jsem také ve většině dne ale že bych měla absťák kdybych ho už něměla. Je to prostě sociální stránka no :/ .

49 Werangummi Werangummi | Web | 24. února 2015 v 19:24 | Reagovat

Já na Facebooku trávím opravdu minimum času. Když mám nová upozornění, otevřu si ho, ale tím to pro mě hasne. Občas si sjedu hlavní stránku, abych byla v obraze co se stalo, ale jinak používám zásadně messenger a to když už chci s někým komunikovat. Nechápu, jak si na tom někdo může vybudovat závislost - nedokázala bych dlouhé hodiny projíždět hlavní stránku a vnucovat se lidem na chatu.

50 Lenci Lenci | Web | 24. února 2015 v 21:22 | Reagovat

Fb použivam hlavne na komunikáciu s priateľmi a ocením tiež skupinové správy... neuveriteľmi mi to šetrí kredit aj čas :) mám tam len ľudí kt. poznám osobne a nikho cudzieho. V tomto je to super vec ak to nikho nepohltí...

51 Bearman Bearman | E-mail | Web | 24. února 2015 v 21:29 | Reagovat

Facebook jsem si zrušil
Vidím samé jednostranné a přikyvující názory, ano s tím vším se dá souhlasit ale podívejme se na odvracenou tvář facebooku o které nikdo nemluví a asi ani vůbec nepřemýšlí.

1. Facebook sbírá všechny osobní data (názory, záliby, stránky které se vám líbí), fotky a kontaktní údaje, záměrně nezdůrazňují protože člověk informovaný své osobní údaje kvůli bezpečnosti znehodnocuje. Nuže facebook tak či ták zná naše e-mailové adresy, nejspíše má přístup a je majitelem každé tečky ve vašem chatu - Je dost možné že v nějakém centrálním zařízení pod vaším číslem, jsou shromážděny veškeré informace, sdílené nejen na facebooku.

2. Facebook je sledovaný - novodobý fašismus. Má diskuze s jedním radikálem vyústila k tématu Pastýř a jeho ovečky: Ptám se: jak je možné že na demonstraci číslo A byli obrovské policejní přípravy a na demonstraci číslo B o měsíc později vůbec žádné? Odpověď: No to víš na facebooku vznikne skupina s určitým počtem lidí která je kontrolovaná, nějakou záhadou jsou smazané nevhodné profily jejichž obsah samotný je téměř prázdny, spíše jde o majitele než o obsah, majitel je často konfrontován touto blokací i po založení nového profilu. Také existuji různá federální zřízení zaměřené přímo na kontrole facebooku, jenom jedno z mnoha podobných oddělení je cedulka s nápisem facebook.

3.Znáte ty průzkumy a statistiky.
Často můžeme slyšet různé bláboly které nás informují kolik lidí dělá to a tamto, proč je to a toho druhého méně atd. atd. Všechno je to krásně shrnuto v jakési statistice, zdroj různých statistik, pochází nejspíše z takových - to serverů jako je facebook z toho vyplývá že tady máme asi sběratelé (sběrač) informací. A takto se můžeme dostat k různým psychologickým analýzám, a vlastně si ani nedovedeme představit jaké informace o nás neurčité osoby získávají.

4. Dopad na dítě trávící svůj čas na facebooku (Dobře já vím Pc hry, a nekonečný prostor informací dělá taky svoje) ani nebudu rozebírat.

Takže závěrem, facebook je vrchol tohoto kybernetického hypnotického  fašismu, asi proto jsem si ho zrušil.
Jenom můj názor nic víc, budu rád když ho někdo vyvrátí a obohatí či změní můj postoj k třeba pozitivu :-) ahoj  

PS. Ve světě je mnoho mocných špatných lidí kteří nenechají příležitost pro své činy propadnout. - Jednou jim odpustíme, jenom proto abychom nebyli jako oni :)

52 plnaskrin plnaskrin | 24. února 2015 v 21:53 | Reagovat

Krásný článek, souhlasím :)

53 Silwiniel Silwiniel | Web | 25. února 2015 v 6:35 | Reagovat

[51]: Já tam nemám adresu, ani telefonní číslo, myslím, že snad ani celé datum narození. E-mailová adresa už je dnes věc, kterou člověk zadává snad všude. Nevím, jak moc někdo fb kontroluje a jestli skutečně dochází ke sběru informací, ale zas bych to tak nedémonizovala.

54 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 4. března 2015 v 8:47 | Reagovat

Rozumím, pokud se rodiče obávají o své ratolesti,před nimiž se otevřel svět facebooku. Jelikož mám profil od svých třinácti let - to byla doba, kdy byl u nás facebook víceméně objeven, viděla jsem toho opravdu hodně a vůbec se nedivím, když nějací sociologové hlásí, že sociální sítě působí negativně na lidskou psychiku. Být na sociální síti nějakou chvíli a dívat se trochu jinýma očima, než běžný uživatel, je to geniální sociologický průzkum.
V průběhu doby, co jsem na něm aktivní jsem zažila, jak se z něj místo, kde se lidé začali chlubit vším možným, stávali se z nich jiní lidé, až si normální člověk někdy v záplavě fotek a příspěvků ostatních začne připadat nezajímavý a nudný. Myslím, že aktivita ostatních dokáže zvláště dospívající lidi dost ovlivnit. Víceméně i díky Facebooku jsem si prošla i horším psychickým obdobím, dokonce to není tak dávno. Díky bohům zdravý rozum zvítězil a člověk se poučil a začal se na to dívat jinak. I přesto všechno si stále myslím, že pokud si jej člověk přizpůsobí, přesně jako píšeš Ty, může si z něj vytvořit dobrý prostředek pro komunikaci s ostatními, mám spoustu známých různě po republice, i díky blogu třeba, a pak padají ty tříset kilometrové vzdálenosti mezi námi. :) Prostřednictvím FB také propaguji svou tvorbu a myslím, že zrovna tvorba stránek o určitém tématu je jednou z věcí k nezaplacení, o mých špercích díky tomu ví více lidí. ostatní také přidávají zajímavé článk a tipy a člověk se tak dostane ke věcem, které by nejspíš sám nikdy nenašel. takže za mě facebook ano, ale s rozumem. Vím o osobě, která byla schopná napsat veřejně adresu a pak příspěvek, že jede na dovolenou. Vrátila se a byt byl vykradený. Nejsmutnější na tom je, že dotyčné je přes třicet...

55 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 4. března 2015 v 8:50 | Reagovat

Ještě jsem chtěla dodat - také nevidím smysl v celodenním nepřetržitém chatování ať už přes domácí PC či neustále na mobilu, jako dělají s oblibou mé spolužačky, ale je pravda, že jsem online dost často, možná díky tomu, že jsem denně ve škole do večera a zbývá mi málo času na okolní svět, tak aspoň nějak vím, co se děje, jak se mají přátelé a známí, co se kde chystá za akci a navíc, člověk může být připojen víceméně neaktivně, mít facebook jen otevřený a přitom se věnovat jiným činnostem. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama