Beltain 2015

8. května 2015 v 20:52 | Silwiniel |  Žiju
Nebojte se, nezapomněla jsem na vás, jen jsem teď toho měla nějak moc, takže jsem si ani nestihla sednout k počítači. Ráda bych vám ale povyprávěla o tradiční akci, která se uskutečňuje vždy na přelomu března a května. Nejedná se o žádnou velkou akci, jen pár přátel se sejde někde na chatě v Orlických horách, kde se hoduje, zpívá, hraje a také se chodí na výlety. Je tedy jasné, že s původním keltským svátkem to nemá moc společného, nemusíte se bát, nazí okolo ohně tam opravdu netancujeme. Už jsem byla na Samhainu, který se koná na podzim, ale na Beltainu jsem byla poprvé.

Jako místo konání bylo tentokrát zvoleno Bystré v Orlických horách. V malé vesničce stojí ubytovna Engedi s velkým žlutým sluncem na fasádě. Ubytovna patří církvi bratrské, proto byla každá místnost pojmenována podle nějakého biblického místa a visela u ní cedulka s informacemi, co se na tom místě stalo - spali jsme v Judské poušti (kde byla dost zima), všichni jsme se scházeli v Jeruzalémě a na záchod jsme chodili do Hebronu.

V sobotu jsme po (pozdní) snídani vyrazili na výlet ke zřícenině Frymburk. Cesta vedla chvíli z kopce, chvíli do kopce, jak už to v horách bývá. I přes nepříliš příznivou předpověď bylo počasí příjemné, nepršelo a chvílemi bylo i dost teplo, takže si člověk sundal bundu, aby ji při poryvu studenějšího větru zase oblékl. Jarní příroda kolem byla krásně zelená a sem tam ji zdobily rozkvetlé stromy.

Také tu bylo plno krásných chaloupek jako z pohádky

Po cestě jsme se zastavili u mariánského poutního místa Rokola, kde mě kromě pseudogotického kostela zaujala krásná modrá dřevěná loreta.

Když jsme konečně stanuli pod zříceninou, přemýšleli jsme, jak se dostat dovnitř. Dřív si prý mohl člověk půjčit klíče od brány v blízkém stavení. Jeden odvážlivec se tam vydal, ale našel jen kozy za plotem. Pokusili jsme se tedy najít cestu do hradu sami, ale našli jsme jen zamčenou bránu a ceduli, že vstup do hradu je zakázán. Nezbývalo nám tedy nic jiného, než si obhlédnout hradby zvenčí a pak se vydat na zpáteční cestu.
Hrad pochází ze 14. století, v polovině 16. století přestal být obývaný a zničen byl při velkém selském povstání v 17. století. Od té doby už se žádné opravy nedočkal. Kdybyste si o zřícenině chtěli přečíst víc, podívejte se sem.

Na zpáteční cestě jsme se zastavili v malé vesnici, kde stál tenhle pěkný kostel

U stěny kostela byla tahle zajímavá deska, která na sobě měla nápis ve staročeštině (lingvisté prominou, nevím, jak to jinak nazvat :D )

Tohohle dřevěného skřítka jsme potkali kousek od kostela

Podařilo se mi něco, co se mi nepodařilo na zahradě, když jsem se opravdu snažila - konečně jsme zachytila včelu na květu! :)

Kromě výletů jarní přírodou jsme hráli ping-pong (já se o to alespoň snažila), nějaké deskovky (Svět, Carcassonne, Munchkina) a hrálo se na nejrůznější hudební nástroje.
Cesta domů byla nečekaně dost dobrodružná. Protože nám autobus jel hodně špatně, rozhodli jsme se dojít pěšky asi 13 kilometrů do Nového města nad Metují. Sluníčko pěkně svítilo, šlo se nám dobře, až dokud jsme nezjistili, že nevíme kudy dál. Koukali jsme do mapy a hledali, kde je další červená značka, ale najít jsme ji nemohli. Nakonec jsme se pustili přes pole směrem k lesu, kde jsme po delší době konečně značku našli. Můj milý zjistil, že mapa, podle které jsme se orientovali, je stará 16 let a tudíž turistickou cestu o kus posunuli...I s takovou komplikací jsme nakonec došli na autobus včas.

Byl to skvěle strávený čas a už se těším, až na podzim bude Samhain. Doufám, že i vy si dobře užíváte jarní dny.

1 člověk ohodnotil tento článek.