Cynismus a pesimismus jsou v módě

17. června 2015 v 17:55 | Silwiniel |  Myslím
Mám silný pocit, že cynismus a pesimismus jsou nejrozšířenější pózy dnešní doby. Zdá se mi, že cynismus je dokonce vnímám jako něco pozitivního. Asi dost lidí naštvu tím, že o těchto pojmech píšu jako o pózách, ale já to tak skutečně vnímám. Lidé se do role cyniků a pesimistů stavějí záměrně a uvnitř takoví nejsou. Můžete s tím nesouhlasit, můžete být na mě naštvaní, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete udělat...Lidé se schovávají za cynismus, aby tak skryli svoje skutečné city a uchránili se tak od zranění. Možná se jim zdá, že když se budou stavět vůči světu jako silní a nezranitelní, opravdu je nemůže nic zranit. Ale já jsem přesvědčená, že si tím jedině škodí. Ano, není dobré všem slepě důvěřovat a otvírat jim své nitro. Člověk musí být opatrný a pečlivě si vybírat, komu se otevřít a komu ne. Ale pokud bude uzavřený vůči všem a nedá nikomu najevo, jaký skutečně je, může tím uškodit jedině sobě. Vím, jaké to je, prožít si zranění od druhých. Prošla jsem si šikanou na základní škole, hodně jsem si užila od nevlastního táty a o tom, co jsme si prožila v sektě, už jsem tu psala taky. Ale nezahořkla jsem - pořád věřím, že má cenu navazovat s lidmi přátelské vztahy a otvírat se jim. Stojí to za to, i když člověk bude od života dostávat facky znovu a znovu. Nevěřím rčení "za dobrotu na žebrotu". Může se to stát, pokud je člověk příliš dobrá duše a vůbec nemyslí sám na sebe. Jak už jsem řekla, je prostě potřeba jít do toho s rozumem.


Co se týče pesimismu, je to podobné. Většina lidí prohlásí, že není pesimista, ale pouze realista. Mezi tím je ale rozdíl - je možné vnímat realitu a přesto se k ní stavět pozitivně. Mám pocit, že většina z nás se neustálé divá na negativní stránky všech věcí a nedokáže vnímat pozitiva. Jen si vezměte, jak se lidé pořád srovnávají - soused má lepší auto, větší zahradu, lepší televizi, jede na lepší dovolenou, má lepší práci. Kamarádka je hubenější, má štíhlejší nohy, hezčí vlasy, lepší mobil... Užírat se takovým srovnáváním s druhými je plýtvání energie, které člověka nanejvýš uvrhne do deprese. Proč si nevážíme toho, co máme a nedokážeme se z toho radovat? A proč se lidé vždy srovnávají s těmi, kdo jsou na tom líp, místo toho, aby si uvědomili, že mnozí se mají nesrovnatelně hůř?

Stejně tak mě hrozně štvou řeči o tom, jak je dnešní svět strašný, jak se řítí do záhuby a že do něj ani nemá cenu přivést další děti. Uznávám, že je ve světě mnoho problémů a rozhodně to není ideální, ale ve kterém období si myslíte, že to bylo lepší? Ve starověku, kdy byly neustálé války, ve středověku, kdy to bylo podobné a sem tam přišla i nějaká morová rána, za první světové války, za druhé světové války, za komunismu? Opravdu pochybuju, že se máme tak špatně, naopak bych řekla, že my, Evropané, se oproti zbytku světa máme velice dobře, jen to nedokážeme vidět a vážit si toho.

Co jsem tím chtěla říct? Klidně to berte jako snůšku hloupých řečí, ale prostě a jednoduše jsem chtěla říct tohle - radujte se trochu ze života a naučte se vidět i nějaká pozitiva, ať se nemusím cítit zahlcená okolním pesimismem :D
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 17. června 2015 v 18:41 | Reagovat

Poslední opravdový cynik je Venca Dg.

2 Merethe Merethe | Web | 17. června 2015 v 18:46 | Reagovat

Nejradši bych o sobě řekla, že pesimista nejsem.
Určitě ke mně patří negativismus, melancholismus, introvertství, perfekcionismus, ale rozhodně ne optimismus, nebo dokonce infantilita...
Už jsem taková, můžu si desetkrát do minuty vyčítat, že za mrakem je taky slunce, ale moje duše na to odpoví, že slunce přece způsobuje úpal.
Ale ano: znám spoustu lidí, kteří svým pesimismem "machrují" a, řekla bych, vnucují ho lidem okolo sebe. To je pro mě často matoucí, protože to zrcadlí tu odpornou část mě. Bohužel, já taková jsem.
Musím ovšem říct, že kapička optimisty ve mě přeci jen je, hlavně co se týče čekání na zásilky svěřené české poště :D

3 avant-garde avant-garde | E-mail | Web | 17. června 2015 v 19:07 | Reagovat

to bude tím, že málo jíš mrkve

4 arzenal arzenal | Web | 17. června 2015 v 19:50 | Reagovat

No, každej je nějakej, ale tobě je asi k ničemu o tom něco psát, když si tak hrozně stojíš za svým. Jó, všichni jsou uvnitř sluníčkový lidi, nikdo kdo tvrdí že je realista a je pesimista nemá pravdu a cynismus je póza. Teď jsi na to fakt kápla holka. Všichni prostě nejsou jako ty a všichni věci nevidí jako ty, smiř se s tím, hned to nemusí znamenat, že je to póza.

5 Miloš Miloš | Web | 17. června 2015 v 19:56 | Reagovat

Pesimista je vlastně optimista, který si myslí, že stále ještě může být hůř :-)

6 Uraluska Uraluska | E-mail | Web | 17. června 2015 v 20:51 | Reagovat

Můžeme s tím nesouhlasit, a taky Ti to můžeme napsat do komentáře O:) Nemyslím si, že cynismus je póza. Přesněji řečeno, u některých lidí mám pocit, že skutečně jen pózují, ovšem spoustě jiných ten cynismus věřím. Už nevím, kde jsem potkala hlášku, že "cyniky se stáváme, když okolní svět zraňuje naši duši víc, než dokážeme snést", ale věřím jí. I s tím, že se člověk cynikem stává, nikoliv že si na něj začíná hrát. A že kdyby jím měl zase přestat být, bude se muset skutečně učit soucítit s lidmi, věřit jim a tak dále. Věřím, že ne-cynici jsou šťastnější, ale bohužel věřím i tomu, že pro některé lidi je cynismus skutečně vysvobozením.

Podobně, ačkoliv tady snad chápu Tvoji myšlenku, mi nepřijde špatné srovnávat se s těmi, kteří jsou na tom lépe (ano, teď Ti to trochu vytrhávám z kontextu). Pravda, může to být tím, že to sama dělám. Osoba A hraje na kytaru mnohem lépe než já, osobě B nesahám ve znalostech lingvistiky ani po kotníky, osoba C umí spravit počítač ve chvíli, kdy já bych ho vezla do servisu, osoba D toho stíhá mnohem víc než já, a tak dále a tak dále. Přitom odhadem dvě třetiny mých spoluorganizátorů neumí na kytaru zahrát jediný akord, mně ve znalostech lingvistiky nejspíš nesahá ani po kotníky půlka republiky, opět a tak dále. Ale já si nechci (s prominutím) honit ego, jak jsem dobrá, já chci BÝT dobrá. A tomu myslím jen prospívá všímat si hlavě toho, kdo a v čem je lepší, a v čem se tedy můžu zlepšovat.

7 TlusŤjoch TlusŤjoch | E-mail | Web | 17. června 2015 v 21:30 | Reagovat

[5]:
aneb jak se říká optimista je špatně informovaný pesimista.

8 Clarissa Clarissa | Web | 17. června 2015 v 21:34 | Reagovat

V první řadě si za to, že jsi nezahořkla, zasloužíš obdiv. Já si toho v životě zažila mnohem méně, ale nad spoustou věcí jsem už zlomila hůl.

Ono jde přesně o to, o čem píšeš - člověk si neváží toho, co má, dokud o to nepřijde. Myslím, že můžeme být šťastní, když řešíme známky na vysvědčení a ne to, že jste už dva dny nejedli a nemáte pitnou vodu. Na druhou stranu, znáš to - kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Navíc ty problémy tu v dnešní době opravdu jsou a nejhorší je, že můžou vyústit i v něco horšího. A nejlepší nakonec - ona deziluze může někdy bolet víc, než ty dva dny bez jídla...

9 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 17. června 2015 v 22:15 | Reagovat

Ale notak! Cynismus je zdravej na vlákninu a bílkoviny, prospívá růstu kostí a zvyšuje schopnosti vyrovnávat se se stresovými situacemi.

Osobně mi prostě vyhovuje. Ladí mi s filozofií, i když nemám problém být sice po svém způsobu optimista. Ale ten cynismus tam říznout musím. Je to jako siamský dvojče v mozku, se kterým sympatizuju. Nějak jsem si k němu došel, protože naivita se nevyplácí. Krutě.

10 Loretten Loretten | Web | 17. června 2015 v 23:58 | Reagovat

No jo, je to tak. Ale asi se to nezmění.

11 Silwiniel Silwiniel | Web | 18. června 2015 v 10:05 | Reagovat

[4]: Pojem "sluníčkovej člověk" mě děsí :D No jasný, že se mnou nemusí každý souhlasit, to ani nečekám...

[6]: Píšu o tom, že člověk se může stát cynikem kvůli zraněním. V tom případě člověka neodsuzuju, jako pózera, ale spíš tím chci říct, že mu nepomůže uzavřít se a být cynický, podle mě ho to stejně zranění neochrání a naopak se může o hodně okrást. Je lepší ta svá vnitřní řešení nějakým způsobem řešit, cynismus to pouze zakrývá.
Jinak s tím srovnáváním to myslím tak, že je blbý, když člověk závidí a užírá se tím. Když tě to povzbuzuje k lepšímu výkonu, tak je to fajn.

[7]: No, tuhle hlášku nemám ráda, nesouhlasím s tím :D

[9]: Já věděla, že se ozveš :D Ale aspoň jsi mi konečně napsal taky komentář :D

12 pavel pavel | Web | 19. června 2015 v 10:34 | Reagovat

Víš jaké zkušenosti se sektou mám i já. Dá ti ta sekta už pokoj a jsou tam dosud i tvé rodinní příslušníci? Docela by mne zajímalo jak se s tím vyrovnáváš. Ale to mi tak napadlo a nemusíš mi na to odpovídat.
Já jsem rozený optimista a nenechám se zviklat. Pesimisté si jen sami škodí.

13 Silwiniel Silwiniel | Web | 19. června 2015 v 13:17 | Reagovat

[12]: Se sektou nemám už nic společného, rodinní příslušníci tam taky nejsou. Už na minulost nemyslím :)

14 Péťa Péťa | Web | 20. června 2015 v 19:14 | Reagovat

Myslím, že je na každém, jak se staví k životu, protože prostě každý nedokáže být pozitivní dnem i nocí. Určitě si nemyslím, že by ti lidé vnímali jako pózu.
Sama se sice vidím jako realistu, ale většina lidí mě stejně vnímá jako pesimistu. Prostě si myslím, že když čekám jen to nejhorší, nemůžu už být zklamaná, můžu být jen pozitivně překvapená. Prostě proč ne. Nebudu se měnit kvůli ostatním a jejich pocitům.
Souhlasím s tebou ale co se týče vnímání současného světa jako super-zkaženého. To je prostě pořád stejné! Vždy je něco, v každé době něco existuje. Zajímalo, jak by se tihle lidé dívali na středověk, kdy ulicemi tekly výkaly a lidé umírali na bolest zubů. Asi by ještě rádi viděli náš dokonalý svět :)

15 Aredhel Aredhel | Web | 21. června 2015 v 17:26 | Reagovat

"soused má lepší auto, větší zahradu, lepší televizi, jede na lepší dovolenou..." To je spíš závist než pesimismus, ne?
Jinak máš asi pravdu, do určité míry to jsou pózy, ale ono na tom pesimismu a cynismu něco je, jinak by to lidé tak vděčně nepraktikovali... Já sebe samou považuji za pesimistu se sklony k optimismu. :-P

16 Van Vendy Van Vendy | Web | 24. června 2015 v 10:16 | Reagovat

Pravda bude asi někde uprostřed. Ne každý pesimista je pozér a ne každý se s tím dovede vnitřně vypořádat. Ale být vyloženej škarohlíd, to už je jedová bomba - nejen pro samotného škarohlída, ale i jeho přilehlé okolí. Škarohlíd dokáže cokoliv obrátit v negaci (škarohlíd je vyšší stupeň pesimisty). Ne vždycky se dokážeme postavit nesnázím, nepříjemnostem nebo problémům většího kalibru, ne každý si dovede říct - nebudu se s tím trápit. Ale propadnout pesimismu a říct si, že v životě nemá nic cenu, to už můžu rovnou zatáhnout rolety.
Lidi by neměli zapomínat na smích a na to, že nic není navěky, tedy ani trápení a bolest.

17 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. července 2015 v 16:20 | Reagovat

[15]: Jo, to bude spíš závist. I když já to nevím, náš soused nemá auto, zahradu má věčně hnusně zarostlou, televizi má dvacet let starou, na dovolenou nejezdí a všude má bordel :D

A správní cynikové a cyničtí pesimisté mají nejlepší smysl pro humor! Bolestínský Ed válí! :D

18 acontrario acontrario | Web | 20. července 2015 v 16:52 | Reagovat

Já sem často cynik a pesimista.. Ale s tím co píšeš docela souhlasím. Akorát, ono ti kolikrát nic jinýho než cynismus nezbývá, pokud se nechceš zbláznit...

19 surpan surpan | E-mail | Web | 20. července 2015 v 18:00 | Reagovat

Cítím se jako realista, ale můj celkový pohled je optimističtější než u mého okolí. Všímám si poslední dobou toho neskutečného pesimismu a strachu z budoucnosti kolem mě. Ale většinou mi přijde, že to není ani tak strach, jako životní styl.

20 Eleanor Eleanor | E-mail | Web | 20. července 2015 v 18:24 | Reagovat

Já mám cynismus celkem ráda, protože ne vždy musíš vyjít s lidmi, které máš ráda, se kterými si rozumíš a kteří ti neublíží. Naopak, často se člověk v životě dostane do situací, kdy musí vyjít s každým a cynismus je perfektní maska, jak se uchránit a zároveň komunikovat. Tedy alespoň pro mě... Nicméně podle mého každý člověk reaguje na různé situace a lidi různě... S někým je pesimista, s jiným optimista apod... Také hodně záleží na tvém přístupu k lidem... Zkus se třeba celý den usmívat na lidi kolem a uvidíš, že většina ti to oplatí, naopak, když půjdeš do světa s tím, že všichni kolem jsou pesimisti - budou takoví ;) Ale je to zase jen moje zkušenost...

21 sharpobjects sharpobjects | Web | 20. července 2015 v 18:50 | Reagovat

hm. a presne preto mame my cynici nazory inej podradnej spodiny hlboko v anali.

22 Nami Nami | Web | 20. července 2015 v 20:40 | Reagovat

Takže když já jsem podle tebe pesimista, tak nutně musím "Užírat se takovým srovnáváním s druhými je plýtvání energie, které člověka nanejvýš uvrhne do deprese"? Holka, to že se někdo neraduje ze všeho co vidí neznamená, že se tím užírá a že by mohl mít deprese. Mě je to třeba osobně úplně putna. Nemám z toho radost ani se tím neužírám, je mi to fuk. Co teda posle tebe sem, hm?

23 Silwiniel Silwiniel | Web | 20. července 2015 v 21:10 | Reagovat

[21]: Proč ne :D Ale nebolí to?

[22]: Nevím, co jsi, neznám tě :D Neber si ten článek tolik osobně. Píšu prostě o tom, že se mi zdá, že je pesimistické a cynické uvažování nějak moc rozšířené. Pesimista se určitě nutně nemusí srovnávat s druhými.

24 Hrobárová Dcéra Hrobárová Dcéra | Web | 20. července 2015 v 21:35 | Reagovat

Som Cynické Hovädo... A nie je to póza, život je tak fascinujúci a divoký, že bez cynizmu by to nešlo. Možno mám malé EQ ale cynizmus mi príde ako úprimná konfrontácia s realitou, ktorá býva občas neskutočne drsná.... A presne na tom sa uchechtávam... Cynizmus mi ponúka humorný pohľad na svet a bežných smrteľníkov 8-)

25 Ang Ang | Web | 20. července 2015 v 22:27 | Reagovat

lel, protože do deprese člověka uvrhne srovnávání se s ostatníma. jasnačka.
já ti nevím, mně cynikové a sarkasté přišli vždycky jako ti nejlepší lidé s nejlepším smyslem pro humor. chápeš, prostě v tý míře, kdy už nic nebereš tak vážně. to je za mě docela fajn.

26 Em Age Em Age | Web | 20. července 2015 v 22:40 | Reagovat

Stejně tak si bohužel myslím, že i optimismus je dnešní velmi oblíbená póza. Na svém předchozím blogu jsem tomuto tématu dokonce věnovala celý článek. :-? Takoví "sluníčkáři" také světu nepřinesou nic dobrého. Většinou se nedokážou podívat na svět realistickýma očima.

27 Adeleide Adeleide | 20. července 2015 v 23:45 | Reagovat

Programový optimismus není o nic lepší než pozérský pesimismus. Masky jsou všude, i tam, kde zdánlivě žádné nejsou.

28 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 21. července 2015 v 3:29 | Reagovat

Póza? Pche! Póza je spíš to neustálý tváření se že je všechno v pohodě a duha, třpytky, unicorni.
Cynismus neni póza, cynismus je život. Sám život je totiž ten největší cynik.

29 R. R. | Web | 21. července 2015 v 7:07 | Reagovat

pesimisti to mají nejlepší... když se to posere, máš dobrej pocit, že jsi měla pravdu. a když ne, můžeš bejt mile překvapená.
jasně, že se umím z věcí radovat. ale nevidím důvod se radovat předem a pak se spálit, když je z toho prd.

30 Grumpy Grumpy | Web | 21. července 2015 v 7:16 | Reagovat

Podle mě to není jen póza. Ano, možná z části, např. takoví bručouni jako já se občas chovají ve společnosti ještě pesimističtěji :-D Ale to záleží na situaci. Spíš si myslím, že každý vnímá svět jinak a na každého i působí jinak a není lehké to jen tak změnit. Je mi ovšem líto, čím sis musela projít, a je dobře, že ses s tím dokázala vypořádat a neztratila optimismus, svět potřebuje takové lidi ;-)

31 Hare Hare | 21. července 2015 v 7:24 | Reagovat

Mě je teda vrcholně nepříjemné smát se, když není proč, jen aby někdo cizí měl pocit, že svět je v pořádku, přestože není. Nebudu přece tak naivní, abych se snažila hloupým smíchem zamaskovat, do jaké míříme ..... A když si pak davy sebestředných lidí říkají jací to jsou skvělí chlapíci,  úplný výkvět evoluce, je to nejen trapné a ubohé, ale také odporné a pobuřující.

32 Jana Jana | E-mail | Web | 21. července 2015 v 7:31 | Reagovat

Líbí se mi tvůj článek. Cynismum také vnímám jako pózu a pesimisty jako lidi, kteří neumí vidět pozitivum. Málokterý článek se mi trefí do noty jako tento, děkuji :)

33 userka userka | E-mail | Web | 21. července 2015 v 8:23 | Reagovat

Je hezký, že o tom vůbec přemýšlíš, ale vůbec to není pravda, že by neexistovali lidé, kteří jsou v jádru opravdu pesimisti nebo cynici. Já takových znám několik, a protože jsem zarytá optimistka, moc si s nimi nerozumím. Rozhodně si ale nemyslím, že jsou pozéři.

34 mJ mJ | 21. července 2015 v 8:46 | Reagovat

voe za to muze tv hovna.. em.. nova. (oops, snad mi ted nestahnou blog)

všichni to tak hrotí :D proč prostě nemůžem bejt happy a dělat všci, co nás baví :D ah jo, ty děláš "dvanáctky" abys měl aspoň na posranej chleba.. nojó :D a večer se koukneš na pobodaný lidi a štěnata v tv novinách.. a pak ti příjde dopis od random banky, že u nich už dva roky máš účet a dlužíš tři tisíce :D :D a pak ho vlastně nemůžeš zrušit :D páč jsi dvanáct hodin v práci a nemáš občanku :D o kterou tě okrad taxikář :D když ti tam vypadla peněženka :D :D :D tyvole :D jsem joker :D óyololo :D

35 Silwiniel Silwiniel | Web | 21. července 2015 v 10:39 | Reagovat

[34]: Dobře, tak teď je těch smajlíku moc i na mě, já vážně nejsem "sluníčkovej" člověk :D

36 Lillen Blake Lillen Blake | 21. července 2015 v 11:03 | Reagovat

Souhlasím. Tedy... souhlasím s tím, že cinismus je póza... i když popravdě si myslím, že bezcitní lidé taky existují....

Ale s pesimismem jako pózou nesouhlasím. Promiň, ale já jsem celkem pesimistikcá... Pesimismus neberu ani tak jako nadávání a stěžování si na celý svět, to je otrávení... a brblání... a póza... ale ne pesimismus.
Já pesimismus vnímám spíš jako to, že vždycky očekáváš to horší, že se něco zvrtne, že se něco pokazí, že ti někdo bude dělat nějaký problém...
...Dost s tím bojuju a snažím se taková nebýt, ale jde to ztěžka, a můžu spíš ty pocity odrážet, než se jich úplně zbavit...
A nepoddávat se jim.
O tom to je. (Tedy s touto částí článku opět souhlasím) - že člověk by se neměl uzavírat, a tak.

37 Daisy Daisy | 21. července 2015 v 11:14 | Reagovat

Z časti máš pravdu, niekedy je cynizmus a pesimizmus len póza, aby človek bol 'cool'. Hoci, vo väčšine prípadoch, sa uvedomelí ľudia nehrajú na iných. Ako bolo vyššie spomenuté, nie nadarmo sa hovorí, že cynický a sarkastický ľudia sú najúprimnejší. Pravda. A ak niekto nemá záujem byť stále veselý, milý k ľuďom, rozdávať lásku na všetky strany a ďalšie 'dobré' veci, prečo by mal? Pravdepodobne si nikdy nezaregistrovala, že cynické a sarkastické osoby sú so sebou najspokojnejšie. Ja patrím k tým menej citlivým ľuďom (pri Titanicu neplačem, nepozerám romantické filmy, ak sa stane katastrofa, neopakujem ďalší týždeň, aké nešťastie sa stalo...nerobím dobré skutky pri každej príležitosti a nezachraňujem deň)...dobre, k tým takmer úplne necitlivým a všetci si myslia, že patrím k cynikom. Aj to je podľa teba póza? V skutočnosti som vnútri milučké dievčatko, ktoré túži po veľkej rodine, láske a ďalších milión x 'úžasných' vecí? :) Nie. Najskôr spoznaj viac ľudí s väčšieho okruhu a nielen tie trinásť-štrnásť ročné deti, ktoré nevedia, čo si životom :) :)

38 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 25. července 2015 v 22:56 | Reagovat

Snažím se na svět dívat pozitivně, problém je asi s mou osobností, která neustále klene například k nihilismu. Ale ono potom záleží na tom, k čemu mám jaký postoj. To že má někdo lepší mobil, vzhled, auto, práci, známky atd. je mi vcelku jedno, na druhou stranu samotní lidé mi vcelku jedno nejsou (myslím celek).
Tvůj článek mě donutil se opět zamyslet nad sebou. A snad donutil i víc lidí :D

39 Tadeáš Tadeáš | 3. září 2015 v 18:03 | Reagovat

Popravdě tohle bych celkově jako cynismus nepopsal... :-( Tihle "ubrečení" stále si stěžující lidé mají "systémem" pokroucený pohled na svět...

40 BenyE BenyE | E-mail | 16. ledna 2017 v 16:41 | Reagovat

I found this page on 18th place in google's search results. You need some search engine optimization. Many webmasters think that seo is dead in 2017, but it is not true. There is sneaky method to reach google's top 5 that not many people know. Simply search for:  pandatsor's tools

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama